Mede door de kosten strikt onder controle te houden, kon Heineken de bedrijfswinst in de eerste helft van het jaar ruimschoots verdubbelen. Toch waarschuwt de Nederlandse biergigant op zijn beurt dat de duurdere grondstoffen op de marges beginnen te wegen.
Besparingen renderen
Heineken verkocht in de eerste zes maanden van het jaar bijna 10% meer bier dan tijdens dezelfde periode vorig jaar, en de netto-omzet steeg zelfs met 14,1% tot 9,97 miljard euro. Het herstel was evenwel niet overal even uitgesproken: de sterkste groei deed zich voor in Noord- en Zuid-Amerika (+16,7%) en in de zone Afrika/Europa/Midden-Oosten (+16,8%). In Azië liep het volume zelfs terug met 1%, doordat nieuwe golven en varianten van het coronavirus in een aantal landen tot nieuwe beperkingen hebben geleid.
Opvallend is de spectaculaire toename van de bedrijfswinst, die meer dan verdubbelde tot 1,62 miljard euro. De brouwer profiteerde niet alleen van de hogere omzet, maar snoeide ook fors in de marketinguitgaven. Eind vorig jaar lanceerde Heineken een nieuw plan om de productiviteit te verhogen, dat moet leiden tot een structurele besparing van twee miljard euro tegen 2023. De helft daarvan zou tegen eind dit jaar gerealiseerd moeten zijn.
Topman Dolf van den Brink waarschuwt dat de tweede jaarhelft een stuk lastiger zal worden: “We zien een stijging van de grondstoffenkosten die ons vanaf de tweede helft van 2021 parten zal spelen en ook in 2022 een belangrijk effect zal hebben.” De jaarprognose blijft – ondanks de sterke winststijging – dan ook ongewijzigd.