Heineken profiteert ironisch genoeg van de hogere graanprijzen: nu dorstige consumenten eindelijk weer op café kunnen, nemen ze de aanhoudende prijsstijgingen voor lief.
Derde meer bier in Europa
Bier komt van graan, en graan komt vaak van Rusland of Oekraïne. Niet moeilijk dus dat de prijzen van de biertjes stijgen. Ook Heineken moet er opnieuw voor waarschuwen, na een nochtans sterk eerste kwartaal. In het voorbije kwartaal eindigde de omzet meer dan een derde hoger dan een jaar eerder, goed voor net geen 7 miljard euro.
De groei was dan ook grotendeels te danken aan de prijsstijgingen. Wereldwijd verkocht Heineken slechts 5,2% meer bier, vergeleken met pre-coronajaar 2019 ging 2,8% meer bier over de togen. In Europa lag de verkoop niettemin een pak hoger (+15%): op de Nederlandse thuismarkt verkocht de brouwerijgroep 30% meer bier, in het Verenigd Koninkrijk zelfs 40%. In Frankrijk en Italië lag het volume 20% hoger.
Ook in Azië gingen mensen weer meer op café, terwijl consumenten wereldwijd meer premiumbieren lustten. Het zorgde mee voor een winststijging van 3,81% tot 417 miljoen euro nettowinst. Al zijn de kosten voor het stopzetten van de Russische activiteiten nog niet meegerekend in dat winstcijfer, dat zal Heineken pas bij de afsluiting van de eerste jaarhelft doen.