Brouwerijgroep Heineken neemt een belang van 40% in China Resources Beer Holdings, de grootste brouwer van China en de eigenaar van het grootste biermerk ter wereld, Snow Beer. De deal geeft de Nederlanders een betere toegang tot de enorme Chinese markt.
Grootste biermarkt
Heineken en het Chinese bedrijf nemen een belang in elkaar: de Nederlandse brouwer participeert voor zo’n 2,7 miljard euro in CR Beer en de Chinese brouwer koopt op zijn beurt voor 464 miljoen euro aandelen in Heineken, goed voor een belang van 0,9%. Ook gaat Heineken zijn bestaande Chinese activiteiten onderbrengen bij CR Beer.
Hiermee wordt Heineken de exclusieve partner van CR Beer voor internationale pilsmerken in China, de grootste biermarkt ter wereld in volume. Vooral in het premiumsegment wordt hier de komende jaren een sterke groei verwacht. Ook zal de Nederlandse brouwer het in China populaire Snow Beer verkopen in de rest van de wereld.
Niet iedereen is echter enthousiast over de deal: China is vandaag een erg competitieve markt gekenmerkt door lage prijzen en dito marges. De operationele marges liggen bij CR Beer rond de 6%, terwijl ze bij Heineken rond de 15% liggen en bij wereldmarktleider AB InBev zelfs rond de 30%. Bloomberg schrijft in een opinieartikel dat Heineken de verkeerde keuze maakt door op volume te mikken in plaats van op marges, en dat het op deze manier de kloof met AB InBev niet zal dichten.