Heineken ziet dat mensen minder bier kopen nu de prijzen ruim 12% hoger liggen. Toch houdt de brouwerijgroep vast aan zijn winstverwachting.
Trager dan gewild
Het voorbije kwartaal klokte de netto-omzet bij Heineken af op 8,02 miljard euro, goed voor een autonome omzetgroei van 4,5%. De groei is evenwel volledig te danken aan prijsstijgingen, want die klommen in het kwartaal met 12,1%. Het volume hinkt daarbij achterop: in Europa verkocht Heineken zelfs 7,6% minder.
Eerder dan aan de prijzen wijt Heineken de volumedaling echter aan het zwakke zomerweer. Ook valt op dat de brouwerijgroep in de Europese horeca marktaandeel wint, maar het in de supermarkten moeilijker heeft. Coca-Cola gaf vandaag eveneens toe dat consumenten in de supermarkten sneller voor goedkopere huismerken kiezen, terwijl ze buitenshuis die keuze niet hebben.
Heineken heeft het zelf over een “geleidelijke verbetering van de zakelijke prestaties, zij het iets langzamer dan de ambitie”. De bierproducent denkt niettemin dat de grootste prijsverhogingen nu wel achter de rug zijn. Voor het hele boekjaar blijft de Nederlandse groep bij zijn winstverwachting van 0 à 5% groei, een prognose die al eind juli werd verlaagd.