Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.
Verkoop verdubbelen tegen 2022
Mort Subite is nu al te vinden in twaalf landen, maar dat zullen er de komende jaren dus een pak meer worden. “Tot nu prezen we Mort Subite op eigen houtje aan in andere Europese landen. Nu krijgen we de steun van Heineken en zijn ijzersterke logistieke netwerk”, zegt Jan Bosselaers, marketingdirecteur bij Alken-Maes, aan De Tijd. Alken-Maes is eigenaar van Mort Subite en onderdeel van Heineken.
De promotie van Mort Subite naar een internationaal merk bij Heineken komt er omdat de Nederlandse brouwer ziet dat de bieren van de brouwerij het nu al heel goed doen in het buitenland. “Vorig jaar steeg het volume met een percentage van twee cijfers”, zegt Bosselaers. “Neem Nederland: daar steeg het aantal verkochte hectoliters met 30 procent.” De ambities zijn in ieder geval vrij groot, want tegen 2022 moet de verkoop van Mort Subite verdubbeld worden.
Heineken hoopt met Mort Subite zo het succesverhaal van Affligem te herhalen. Dat wordt sinds 2014 internationaal verdeeld en is sindsdien een van de grootste groeiers bij Heineken. “De verkoop stijgt jaarlijks met meer dan 10 procent”, zegt Bosselaers. “Zeker in Frankrijk, Nederland, Italië en Rusland blijft de verkoop toenemen.”