HelloFresh zet in tijden van volatiele voedselprijzen in op vaste prijzen en betaalbaarheid. Een tactiek die loont, want de omzet steeg in het derde kwartaal met 31,4%.
“Heel weerbaar bedrijfsmodel”
De maaltijdboxen van HelloFresh kenden een sterk derde kwartaal: de omzet groeide met 31,4% tot 1,86 miljard euro. Dat was deels te danken aan nieuwe klanten: inmiddels gebruiken 7,5 miljoen mensen (+8%) de service. Opvallend is dat ook de winstgevendheid verbeterde, ondanks de hoge inflatie. De contributiemarge steeg met bijna een kwart, waardoor de AEBITDA 71,8 miljoen euro bereikte en de AEBITDA-marge op 3,9% afklokte. In het zomerseizoen is er nochtans altijd een lagere marge, stipt HelloFresh aan.
Terwijl de rekening in de supermarkt sterk kan verschillen van week tot week, biedt de maaltijdboxleverancier betrouwbare prijzen, argumenteert CEO Dominik Richter. Ook speelt mee dat mensen vaker kiezen voor zelfgemaakte maaltijden in plaats van voor duurdere afhaalmaaltijden of restaurantbezoeken. “De afgelopen jaren hebben we een heel weerbaar bedrijfsmodel opgebouwd.”
30% meer maaltijden
“Terwijl de voedselkosten wereldwijd onder de inflatie lijden, is HelloFresh erin geslaagd heel betaalbaar te blijven. HelloFresh heeft zijn relatieve betaalbaarheid zelfs verder verbeterd, de impact van de inflatie is opgevangen en niet elke prijsverhoging wordt volledig doorberekend aan de consument. Dit terwijl de inkoopmarge stabiel is gebleven”, zegt Richter. Het bedrijf heeft extra productielocaties opgestart – nadat het tijdens de coronapandemie met capaciteitsproblemen kampte – en daar ligt de productiviteit ook hoger.
Wel wil HelloFresh klanten nog meer variatie kunnen bieden: tegen eind dit jaar moet het assortiment aan maaltijden zo’n 30% groter zijn dan een jaar eerder. Ook in 2023 blijft productinnovatie een belangrijk aandachtspunt, klinkt het.