Maaltijdboxbezorger HelloFresh gaat de komende maanden fors investeren in de verhoging van zijn productiecapaciteit. Daardoor zal de winstmarge lager liggen dan vooropgesteld.
Nieuw recordkwartaal
In het tweede kwartaal boekte HelloFresh een recordomzet van 1,56 miljard euro: het maaltijdpakketbedrijf ontving tussen april en juni bijna 31 miljoen orders, goed voor een stijging van 71,2% op jaarbasis. De aangepaste brutobedrijfswinst (aebitda) kwam uit op 157,8 miljoen euro, wat overeenkomt met een aebitda-marge van 10,1%.
HelloFresh investeert intussen volop in de uitbreiding van zijn capaciteit en aanbod: in de loop van het tweede kwartaal nam het nieuwe distributiecentra in Canada en de Verenigde Staten in gebruik. Daar komen er in de komende maanden nog eens drie bij in de Verenigde staten, Australië en Duitsland. De maaltijdboxleverancier heeft afgelopen maand ook een akkoord bereikt over de overname van Youfoodz, een Australische producent van kant-en-klaarmaaltijden. Het gaat om de tweede acquisitie in dat segment, na Factor75 eind vorig jaar.
In de Verenigde Staten introduceerde het bedrijf begin deze maand HelloFresh Market, waardoor klanten voortaan een reeks losse basisproducten aan hun maaltijdpakket kunnen toevoegen. Het concept werd eerst uitvoerig getest in de Benelux en goed bevonden. “Ik ben erg trots dat België pionierde met de HelloFresh Markt. Op basis van de resultaten en het succes wordt het aanbod in de rest van 2021 verder uitgebreid naar ruim 500 producten met onder andere een box van Belgische bieren”, zegt Pauwel Wiertsema, CEO HelloFresh Benelux.
Hogere kosten
Voor het hele jaar verwacht HelloFresh nu een omzetgroei (bij constante valuta) tussen 45% tot 55%. Tot nu toe ging het bedrijf uit van een groei van 35 à 45%.
De vooropgestelde aangepaste winstmarge van 10 tot 12% wordt wel teruggebracht tot 8,25 à 10,25%. HelloFresh verwacht door de versnelde uitbouw van de productiecapaciteit hogere productiekosten, omdat de nieuwe productiesites nog niet volledig benut kunnen worden. Bovendien wil het bedrijf zijn technologie- en datateams versneld versterken. Die investeringen in de infrastructuur en het platform zijn nodig om de groeiambities op middellange termijn mogelijk te maken.