HelloFresh trekt weg uit Japan. Al begin 2023 stopt de maaltijdboxleverancier er, in alle stilte, wegens te verlieslatend. Het bedrijf was nog geen jaar aanwezig in het land.
“ROI ver onder 1”
HelloFresh ging in april 2022 van start in Japan, na meer dan een jaar voorbereiden en zoeken naar medewerkers. Het was de eerste Aziatische markt voor de maaltijdboxleverancier, en moest een springplank worden voor verdere expansie in de regio. Dat plan blijkt nu echter te zijn mislukt: binnen enkele weken verlaat HelloFresh Japan alweer, zo blijkt uit interne communicatie de redactie van RetailDetail kon inkijken.
Oprichter Thomas Griesel geeft in een brief aan de medewerkers toe dat hij gefaald heeft in het land: gezien de druk om winstgevend te zijn tegenwoordig en de lange (en hobbelige) weg om er ooit “redelijke resultaten” te krijgen, trekt het bedrijf er de stekker uit. Het zou immers nog handenvol geld gaan kosten om “op te schalen met een ROI ver onder de 1.0” en om “onrealistisch geachte verbeteringen in alle metrics” te realiseren. Vooral de retentie bleek een probleem, zegt Griesel.
Tien dagen op voorhand
Al op voorhand wist HelloFesh dat Japan één van de moeilijkste markten om te veroveren zou worden, maar de topman neemt de verantwoordelijkheid op zich dat er niet snel genoeg vooruitgang is geboekt. Hij noemt de terugtrekking een van de moeilijkste beslissingen in de elfjarige geschiedenis van zijn bedrijf.
Misnoegde medewerkers laken echter dat het Japanse team pas op 20 december verwittigd is dat ze op 31 december hun baan verliezen, zonder de wettelijke opzegtermijn van dertig dagen te respecteren. In de brief beklemtoont de CEO ook dat het niet de bedoeling is om de pers op voorhand te verwittigen. Het beursgenoteerde bedrijf hoopt de stopzetting duidelijk zo lang mogelijk stil te houden.