Consumenten bezuinigen ook op maaltijdboxen: HelloFresh ziet klanten afhaken, waardoor de omzet daalt. De gemiddelde bestelwaarde stijgt wel en de maaltijdservice Factor kent een mooie groei.
Koopgedrag normaliseert
Voor HelloFresh oogden de indicatoren in het derde kwartaal niet al te best: het aantal actieve klanten daalde met bijna 6%, het aantal bestellingen viel met 3,6% terug en het aantal bezorgde maaltijden zakte met 2,7%. De omzet daalde daardoor met 3% naar 1,8 miljard euro. Maaltijdbezorgers kampen met een normalisering van het koopgedrag na de piek tijdens de pandemie, zeker nu de koopkracht van gezinnen al een hele tijd onder druk staat.
Toch ziet de bezorger van maaltijdboxen ook positieve evoluties: zo steeg de gemiddelde bestelwaarde met 7,5% naar een recordhoogte van 64,2 euro. Die stijging is te danken aan prijsverhogingen, productverbeteringen en een toenemende interesse in de HelloFresh Markt (de winkel met keukeningrediënten, dranken en tussendoortjes). Klanten kopen ook meer wekelijkse maaltijden per order.
Bovendien wijst HelloFresh op de aanhoudende groei van het kant-en-klare aanbod van het bedrijf. Sinds enkele maanden is de bereide maaltijdservice Factor beschikbaar en België en Nederland, de ambitie is fors door te groeien in heel Europa.