Een sterke stijging in de verkoop van kant-en-klare maaltijden compenseert de dalende vraag naar maaltijdboxen bij HelloFresh, dat in het eerste kwartaal van 2024 een recordomzet boekte.
Een kwart van de omzet
HelloFresh zette het afgelopen kwartaal meer dan twee miljard euro om, een groei van 3,8% en meteen ook een record. Nochtans blijft het aantal bestellingen en het aantal bezorgde maaltijden dalen, maar de gemiddelde orderwaarde steeg wel. Bovendien ziet het bezorgbedrijf een sterke groei in de verkoop van kant-en-klare maaltijden. Die waren goed voor 496 miljoen euro, een stijging met 56%: ze vertegenwoordigen dus al zowat een kwart van de omzet.
Factor, zoals de maaltijddivisie heet, is beschikbaar in de Australië, Canada, de Verenigde Staten en – sinds de zomer van vorig jaar – ook in de Benelux. Nu brengt HelloFresh de bereide maaltijden ook naar Zweden en Denemarken.
Onder andere als gevolg van hoge investeringen in het maaltijdenbedrijf en in marketing daalde het aangepaste bedrijfsresultaat wel met bijna 75% naar 16,8 miljoen euro, maar dat was uiteindelijk beter dan wat analisten hadden gevreesd. HelloFresh verwacht voor het volledige jaar een omzetstijging tussen 2 en 8% en een bedrijfsresultaat van 350 tot 400 miljoen euro.