HelloFresh bezorgt minder maaltijden aan minder klanten, maar verdient daar wel fors meer aan. Winstgroei is volgens topman Dominik Richter de topprioriteit voor de maaltijdboxleverancier.
Margegroei
Erg rooskleurig ogen de cijfers die HelloFresh zopas publiceerde niet: afgelopen kwartaal hield de maaltijdbezorger nog 7,3 miljoen actieve klanten over, tegenover 8 miljoen een jaar geleden. Het aantal bestellingen daalde met 7% van 32 naar 30 miljoen. Het bedrijf bezorgde 253 miljoen maaltijden, een daling met 6% vergeleken met de bijna 270 miljoen in het tweede kwartaal van 2022. De gemiddelde orderwaarde steeg wel met 8,4% van 60,4 euro naar 63,6 euro.
De omzet daalde daardoor in het tweede kwartaal met 2% naar 1,92 miljard euro (bij constante wisselkoersen was er wel een stijging van 0,8%). Toch bereikte HelloFresh zijn hoogste aangepaste EBITDA ooit: 191,9 miljoen euro, een groei met bijna 32% tegenover 145,9 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf dankt die margegroei aan operationele verbeteringen in inkoop en distributie. Ook bespaarde de maaltijdboxenverkoper op marketing, door een groter deel van het budget toe te wijzen aan de belangrijke herfstperiode die er nu aan komt.
Kant-en-klaar
De cijfers bevestigen trends die al even langer aan de gang zijn. Na de pandemie normaliseert het consumentengedrag opnieuw, en dat heeft een einde gemaakt aan de ongebreidelde groei voor maaltijdbezorgers. De focus ligt bij HelloFresh daarom niet langer op groei, wel op marge: “Winstgevende groei blijft onze topprioriteit ook in 2024 en we verwachten kansen te benutten zodra ze zich voordoen”, zegt topman en medeoprichter Richter.
Hij wil onder andere sterker inzetten op de afdeling kant-en-klare maaltijden, waar de capaciteit wordt uitgebreid. Het bedrijf verwacht dat de groei in de tweede helft van 2023 opnieuw zal versnellen en voorziet een omzetgroei van 2 tot 8% voor het volledige boekjaar. De aangepaste EBITDA zal tussen 470 en 540 miljoen euro uitkomen.