(update) Hema reorganiseert voor de tweede keer in drie jaar tijd. Dit keer moeten tot 40 bedienden op het hoofdkantoor vertrekken en herevalueert de warenhuisketen het hele assortiment. Maar de iconische rookworst blijft zeker bestaan, garandeert de formule.
100 functies veranderen op HQ
Saskia Egas Reparaz is ondertussen bijna een jaar aan zet bij Hema, en nu heeft ze haar rapport klaar: er moet heel veel gebeuren en veranderen, vertelt ze aan het Financieele Dagblad. De keten voert bijgevolg een reorganisatie door, ook al was er in 2019 al een keer geherstructureerd.
Banenverlies komt er op het hoofdkantoor in Amsterdam: daar gaan dertig tot veertig jobs op de schop. De totale impact wordt weliswaar groter: in totaal verandert voor honderd medewerkers “iets”, aldus het bedrijf. De functie kan wijzigen, worden verschoven naar een andere afdeling of “in enkele gevallen komen te vervallen”. Wie zijn baan verliest, kan solliciteren op beschikbare vacatures.
Egas Reparaz haalt er managementlagen tussenuit, al zullen ook landenteams worden getroffen. De topvrouw besloot Hema terug te trekken uit het Verenigd Koninkrijk en Spanje, en voortaan te gaan focussen op de Benelux en Frankrijk.
Vaarwel sokken en wijnen
In de winkels moet vooral het assortiment krimpen: het volledige aanbod wordt kritisch herbekeken. “Hema heeft ongeveer 19.000 SKU’s, verdeeld over circa 195 hoofdcategoriegroepen en 5 grote onderdelen”, verduidelijkt woordvoerder Norbert Cappetti. “We gaan al deze groepen na. Bij de ene categorie gaan er meer dingen veranderen dan in de andere. Het moet voldoen aan onze uitgangspunten: praktischer, mooier, beter en gaat langer mee.”
Om dat te realiseren, wil de keten naar minder verschillende soorten van één productgroep maar van betere kwaliteit. “Dus bijvoorbeeld minder verschillende soorten sokken van een betere kwaliteit, maar ook minder verschillende verpakkingen van dezelfde sok. We verkopen nu bijvoorbeeld 2-packs, 5-packs en 7-packs van dezelfde sok.” Hoeveel SKU’s uiteindelijk overblijven, kan Hema nog niet zeggen. Het kan namelijk ook zijn dat er nieuwe categorieën en producten bij komen, bijvoorbeeld op het gebied van thuiswerken.
Eerdere berichtgeving dat het assortiment eten en drinken zou verdwijnen, ontkent Hema met klem. Wel komen er producten van Jumbo en La Place in de warenhuizen te liggen, net zoals er omgekeerd als Hema-artikelen in de Jumbo-supermarkten liggen. Dat is enigszins logisch, aangezien Jumbo-familie van Eerd sinds 2020 mede-eigenaar is van Hema. Cappetti garandeert evenwel dat de klassiekers, Hema-rookworst en tom-pouce, blijven bestaan.
Meer duurzaamheid met minder
Tegelijk wil de Nederlandse formule investeren in vernieuwde winkels, service en duurzaamheid. “De kwaliteit van onze spullen moet omhoog. Dan willen mensen er ook langer mee doen. Daarnaast moeten we duurzamer produceren”, stelt Egas Reparaz. Een deel van de productie moet op termijn dichterbij huis komen (denk aan Turkije in plaats van China) en de keten hoopt volgend jaar CO2-doelstellingen klaar te hebben.
Het verklaart ook het kleinere assortiment: door bijvoorbeeld minder verschillende sokken aan te bieden, moet de kwaliteit omhoog kunnen zonder hogere prijzen. Schaalvoordeel en eenvoudigere logistiek zou daarvoor zorgen. Hema blijft immers duidelijk inzetten op prijs, al worden prijsstijgingen, zoals overal, vandaag onafwendbaar. “We zijn met een verandering bezig die jaren kost”, luidt de conclusie.