Vorig jaar kwamen er in België netto opnieuw 75 supermarkten bij. Ook voor dit jaar staan er zeker zestig nieuwe supermarkten op de planning, al is de concurrentie moordend. Wanneer is het verzadigingspunt écht bereikt?
Druk bezette markt
Het aantal supermarkten in België groeide afgelopen jaar van 3.481 naar 3.556, een groei met 75 vestigingen dus, blijkt uit cijfers van Retailsonar die Het Nieuwsblad publiceert. In werkelijkheid openden er zelfs meer nieuwe winkels de deuren, maar er sloten er ook. Daarnaast maken heel wat bestaande vestigingen de overstap naar een ander uithangbord: er gingen immers 86 Carrefour-vestigingen naar Intermarché, en bij de groep Louis Delhaize verdwijnen de enseignes Smatch en Match ten voordele van Louis Delhaize.
In elk geval is de Belgische markt bijzonder druk bezet, met 2,52 supermarkten per 10.000 inwoners. Ter vergelijking: in Nederland hebben ze maar 1,79 supermarkten per 10.000 inwoners. België is nu eenmaal een slagveld waar grote internationale groepen elkaar bekampen: Carrefour en Intermarché vanuit Frankrijk, Aldi en Lidl vanuit Duitsland en Albert Heijn en Jumbo vanuit Nederland. Die spelers zoeken elkaar op: in gemeenten als Pelt, Beveren-Waas of Oostende vind je letterlijk álle supermarktketens op korte afstand van elkaar.
Witte vlekken
Toch zullen de meeste grote ketens ook dit jaar opnieuw winkels openen. Carrefour wil er twintig winkels bij en ook Colruyt Group mikt op twintig nieuwe winkels, van verschillende formules. Delhaize hield vorig jaar netto twaalf winkels minder over, maar plant dit jaar toch weer veertien nieuwe vestigingen. Albert Heijn, Jumbo en Lidl willen elk tien bijkomende winkels openen. Aldi opent er één nieuwe, in Grimbergen, en vergroot enkele bestaande winkels.
Of daar nog ruimte voor is? Volgens Pieter-Jan De Smet van RetailSonar zijn er inderdaad nog witte vlekken, al worden ze wel schaarser. De bevolking groeit, en nieuwe kantoorzones hebben nood aan gemakswinkels. Er is ook een sterke groei voor winkels bij tankstations.
Toch zijn er signalen dat het verzadigingspunt nabij is: Makro ging failliet, Mestdagh gaf het op, Lidl boekte een recordverlies in België, de marges staat sterk onder druk bij marktleider Colruyt, de expansie verloopt moeizaam voor Jumbo. Voorlopig lijkt niemand te willen wijken, maar nu de omzetten terugvallen na corona, de marges blijven krimpen, de rentevoeten stijgen en gemeenten en buurtcomités kritischer worden, zou een vertraging niet onlogisch zijn. Afwachten maar…