‘Geef ons maar regen’
Dat valt af te leiden uit cijfers van Thuisbezorgd.nl, een platform waarbij ruim vijfduizend bezorgrestaurants in Nederland zijn aangesloten. Op dit moment wordt er zo’n dertig procent minder besteld dan vorige maand. Hoewel de vakantietijd en de crisis ook een rol spelen, is de daling nu sterker dan normaal.
Thuisbezorgd.nl zegt eind juni en begin juli juist een goede periode gehad te hebben, toen Nederland last had van veel regenbuien. “Het beste weer voor ons is regen, liefst rond etenstijd. Dan stijgt de omzet meteen met dertig procent”, zegt directeur Jitze Groen van Thuisbezorgd.nl tegen Emerce.
Vooral sushi en spareribs krijgen klappen
Hij denkt dat de schade voor bezorgdiensten die niet via Thuisbezorgd.nl werken nog groter uitvalt. “We werken vooral met apps en die kun je buiten ook gebruiken.” Als er besteld wordt, gaat het veelal om pizza en Chinees. De verkopen van sushi en spareribs zijn juist flink gedaald.
Thuisbezorgd.nl is een Nederlandse onderneming, die inmiddels ook in andere landen aan de weg timmert. De onderneming heeft in zeven landen 25.000 aangesloten bezorgrestaurants. De dienst bemiddelt tussen klant en restaurant en krijgt daarvoor een vergoeding van het restaurant.