Retailmedia, gezondheidszorg, financiële diensten en foodservice vormen interessante nieuwe bronnen van inkomsten voor supermarktketens. Ahold Delhaize ziet kansen en uitdagingen.
Data uit getrouwheidskaarten
Naar aanleiding van de publicatie van de kwartaalresultaten maakte de top van Ahold Delhaize tijd voor een informeel gesprek met de Benelux-vakpers. Ook Jorg Snoeck van RetailDetail nam deel. Eén van de onderwerpen: nieuwe bronnen van inkomsten. Voor retailmedia heeft de retailer een inkomstendoelstelling neergezet van één miljard euro.
“We zijn goed op weg om dat te halen,” zegt CEO Frans Muller. “We hebben een participatie genomen in Adhese, een Gents bedrijf, om onze competenties te versterken. 70% van onze data komt via onze getrouwheidskaarten. Die data worden anoniem en geaggregeerd gebruikt, met inachtneming van alle wet- en regelgeving, maar we kunnen er analyses op maken samen met fabrikanten, om tot betere conclusies te komen, tot betere proposities voor klanten.”
Het medialandschap verandert
In Nederland staat Albert Heijn op dat vlak al vrij ver, zegt CEO Marit van Egmond: “We hebben al langer onze Albert Heijn Media Services. Dat neemt een enorme vlucht, maar je moet ook de technologie hebben. Ik ben dan ook echt blij met het minderheidsbelang dat we genomen hebben in Adhese. Ik kijk ernaar uit wat dit gaat opbrengen als we dit nog professioneler maken. Niet alleen met Albert Heijn, maar ook met Etos en bol.com.”
“Je ziet dat het medialandschap verandert, adverteerders zoeken naar andere kanalen”, weet Europees CEO Wouter Kolk. “De ROI, daar kijken ze heel kritisch naar. Bij ons heb je een groot bereik en je kan ook meteen zien wat in het algemeen het klikgedrag is en het koopgedrag. Daarom is die propositie handig. Klanten krijgen zo veel relevantere aanbiedingen, in plaats van voor iedereen dezelfde advertenties. Er is interesse van adverteerders die we zelf niet hebben, maar die belangstelling tonen in ons bereik. Denk aan automerken, banken… Daar liggen kansen.”
Voeding en preventie
Gezondheidszorg is een ander aandachtspunt voor de retail. “Walmart heeft in de VS al zo’n twintig Health Centers gebouwd, waar je kleinere ingrepen kan laten doen. Dat is vrij indrukwekkend. Wij doen al wel vaccinaties, zij gaan echt een stap verder. Maar gezondheid zelf ligt natuurlijk heel dicht bij ons – als je met mensen over voeding kunt spreken, over bestrijding van overgewicht en diabetes en betere voeding, daar zijn we elke dag mee bezig. Het is de goedkoopste preventieve manier om mensen gezonder te laten leven”, zegt Muller daarover.
Daar sluit van Egmond zich bij aan: “Ik vind het wel belangrijk als Albert Heijn klanten preventief kan helpen in een gezonde levensstijl. Dat doen we met ons aanbod, met veel focus op gezonde en verse producten. Kijk hoeveel verspakketten we verkopen: we hebben er intussen meer dan zeventig, het is een gigantische groei. Dat helpt iedereen om gezond te koken. Aan de andere kant van het spectrum hebben we ons leefstijlplatform, de Mijn Leefstijlcoach-app, waarmee we klanten helpen om gezond te eten maar ook te bewegen en te slapen en te ontspannen. Gemiddeld hebben we al 200.000 mensen per week die meedoen aan de challenges.”
Gebraden kip en sushi
Wat met foodservice in de supermarkt? “Dat zien we ook groeien”, zegt van Egmond. Ze verwijst naar de recent vernieuwde AH XL Gelderlandplein in Amsterdam. “Ik denk dat we daar een mooi nieuw assortiment hebben neergezet. We hadden natuurlijk al sushi, ons Bakery Café en onze Allerhande Keuken, maar er zijn nog heel wat mogelijkheden om nieuw assortiment toe te voegen. Soms wordt het half gemaakt in de winkel, soms afgewerkt in de winkel, er veel verschillende manieren om dit te doen. Het zijn wel allemaal dagverse producten.”
“Onze merken hebben foodservice in Amerika”, vult Muller aan. “Dat heeft een enorme vlucht genomen de afgelopen drie jaar, van gebraden kip tot hele maaltijden, salad bars… Maar het is niet zo makkelijk te opereren. Je hebt hoge marges, maar ook hoge loonkosten, want het is gespecialiseerde arbeid. Het is wat anders dan een schap vullen. Dus het is niet zo makkelijk om daarmee geld te verdienen. Maar klanten reageren hier heel positief op, het is een mooie aanvulling op het bestaande assortiment. Soms doen we het zelf, soms werken we met concessionarissen, bijvoorbeeld voor sushi.”
Met financiële diensten, tot slot, heeft Ahold Delhaize nog niet zo veel gedaan. “Maar we kijken altijd naar mogelijkheden. Er zijn een aantal Europese retailers die het doen: Tesco, Sainsbury’s… Er is potentieel op termijn.”