Met een relatief beperkt assortiment kan discounter Aldi zich weinig misstappen permitteren: élke referentie moet de juiste zijn, het aanbod wordt permanent geoptimaliseerd. Hoe pakt de retailer dat aan?
Mandje optimaal vullen
Ongeveer drie jaar geleden besloot Aldi in België om de inkoopafdeling om te vormen tot een volwaardige afdeling categoriemanagement. “We trekken voluit de kaart van de consument,” zegt Managing Director Category Management Natalie Duthoy. “Voor ons is dat wellicht nog belangrijker dan voor andere retailers: we hebben uiteindelijk maar 1600 artikelen in ons assortiment, en ik wil dat dat de juiste zijn. Ik wil zeker zijn dat we het mandje van de klant optimaal vullen. Daarom gaan we ons assortiment permanent optimaliseren. Dat lukt niet met een louter inkoopafdeling: daar hebben we categoriemanagers voor nodig.”
Dat betekende een hele omslag. Aldi trok daarom nieuwe medewerkers aan en voorzag ook de nodige opleiding. “We hebben nog altijd een stukje pure inkoop, ons ‘national sourcing department’: dat zijn echte onderhandelaars. Andere collega’s hebben de GS1 cursus category management gevolgd en hun certificaat behaald. We hebben dan intern een workflow ontwikkeld waarbinnen iedereen werkt: die gebruiken we nu al ruim anderhalf jaar om het assortiment te optimaliseren.”
Sneller beslissen
Zo wordt het assortiment voortdurend afgetoetst en deels vervangen. “We evalueren onszelf permanent en nemen sneller een beslissing.” Categoriemanagement houdt bij Aldi ook een belangrijk aandeel productmanagement in: “90% van onze artikels zijn huismerken, en die creëren we zelf. Wij beslissen echt voor 100% wat daar in zit, qua receptuur, verpakking, textuur… We hebben precieze eisen op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid, we gaan met onze leveranciers in gesprek over de Nutri-Score, het zout- of suikergehalte, de verpakking…”
Categoriemanagers moeten bij Aldi echte experts zijn die de markt en de klant door en door kennen. Ze bezoeken beurzen en gaan in gesprek met fabrikanten. De discounter hecht veel belang aan de relatie met Belgische leveranciers: “In bepaalde categorieën vertegenwoordigen ze zelfs 100% van het aanbod, zoals voor vers vlees. Zij weten heel goed wat er op hun markt gebeurt. Ze geven ons inzichten over welke richting het uit gaat en ze weten perfect wat je wel en niet kan doen. Die knowhow is voor ons waardevol.”
De category management workflow toegelicht
Meer weten over de manier waarop Aldi het assortiment voortdurend doorlicht en bijstuurt? Op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, op 20 oktober in Antwerpen, legt Natalie Duthoy de category management workflow bij Aldi uit van begin tot einde. Er is die dag nog meer te beleven: Step Up RGM over omgaan met prijsuitdagingen in tijden van inflatie, Pietercil Delby’s over het bouwen van een categorieverhaal rond de wereldkeuken, Pauwels Sauzen over disruptie in de mature sauzencategorie, en een exclusief onderzoek naar partnership tussen retailers en fabrikanten, door expert Luc Desmedt (LD&Co) in samenwerking met Shopperware. Klik op de knop hieronder voor meer informatie over het congres en om tickets te reserveren.