RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Collect&GoColruyt Group
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Collect&Go “vollenbak” voor de klant gaat

icon
Food7 maart, 2023

Boodschappendienst Collect&Go is geen geïsoleerde silo binnen Colruyt Group: de e-commercedivisie meet de klanttevredenheid doorheen de klantreis en zet in op kruisbestuiving met andere formules en diensten binnen de groep.

Streven naar kruisbestuiving

“We leven in een tijdperk van autonomie en personalisering. De klantentrouw verhoogt naarmate je meer diensten kan aanbieden via verschillende kanalen, op een kwalitatieve manier. Daar zijn wij dagelijks obsessief mee bezig”, zegt Tom De Prater van Collect&Go: “Wij gaan ‘vollenbak’ voor de klant.” De boodschappendienst van Colruyt Group ontwikkelt daarom nieuwe services die op elkaar inspelen, en meet de klanttevredenheid in de verschillende fases van de klantreis, zelfs tot op afhaalpuntniveau.

“Zo kunnen we onze teams bijsturen op alle punten waarvan klanten aangeven dat ze belangrijk zijn: dat kan gaan over de kwaliteit van de verse producten, ontbrekende artikelen, de vriendelijkheid van de medewerkers…” En dat over de verschillende kanalen: afhalen in een winkel of een ‘walk-in’, aan huis leveren via eigen bezorgers of via drivers. De consistentie tussen die kanalen en diensten moet de klantentrouw verhogen: de retailer wil klanten laten doorstromen van één kanaal naar een ander, bijvoorbeeld van Collect&Go naar de Colruytwinkels, maar evengoed naar Okay of Okay Direct voor andere winkelmissies. “We streven naar kruisbestuiving, we willen ‘optichannel’ naar de klant gaan.”

Voor elke shopper missie

Mensen willen immers op heel veel verschillende manieren bediend worden. Wat is de winkelmissie: de voorraad aanvullen, de weekboodschappen doen, of eten hebben voor vanavond? Is de aankoop gepland of ongepland? Er is de invloed van verstedelijking en demografie: een ‘walk-in’ in de stad vergt een andere benadering dan een afhaalpunt in de Ardennen. Een samengesteld gezin is de ene week met zes, de andere week met twee. Colruyt Group kan daarvoor terugvallen op de waardevolle data van de Xtra-kaart.

“Aan huis bezorgen is niet altijd de beste optie voor elke klant. Voor een ongeplande aankoop om de periode van woensdagavond tot zaterdag te overbruggen, is het misschien interessanter om de boodschappen na het werk onderweg in een locker op te pikken, bijvoorbeeld. Maar als ik thuis werk is het juist handiger om de boodschappen wél thuis te ontvangen.”

Zelfrijdende wagentjes

Recent haalde Collect&Go de media met een in het oog springend testproject: een onbemand elektrisch wagentje bezorgt de boodschappen in Londerzeel. “Dat is vandaag nog proof of technology. We bezorgen al bij klanten, maar er is nog een persoon die het wagentje vanop afstand aanstuurt. Het wordt pas interessant als die ene persoon meer wagentjes kan aansturen. We leren veel. Klanten vinden het niet vreemd. Ook in het verkeer verloopt dat vlot, mensen beginnen dat snel normaal te vinden op dat traject.”

De Prater denkt niet dat we volgend jaar of zelfs binnen twee jaar België vol zelfrijdende wagentjes gaan zien rijden: “Maar dat het er hoegenaamd ooit komt, dat geloof ik wel, vanuit verschillende noden, zoals mobiliteit of medewerkersproblematiek. Want voor alle duidelijkheid: we pakken hiermee niemand z’n job af. Wie bezorger wil worden, kan meteen bij ons aan de slag.”

Afspraak op 23 maart

Hoe Collect&Go de klantentrouw verhoogt en nieuwe diensten ontwikkelt, daarover komt Tom De Prater meer vertellen op het RetailDetail Omnichannel & E-Commerce Congress, dat plaatsvindt op 23 maart in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Ook Erik Cuypers van Maxeda DIY Group (die zopas een eigen doe-het-zelfmarktplaats lanceerde), Wim Mathues van Decathlon Marketplace en Frederik De Vetter van MediaMarkt Belgium betreden dan het podium. Niet te missen voor wie op de hoogte wil blijven van de digitale retailtrends!

Klik hier voor meer info en tickets
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 mei, 2025
    Inkoopalliantie van Colruyt en Superunie benoemt algemeen directeur

    Vasco International Trading, de inkoopalliantie van Colruyt Group, Superunie en Coop Group, heeft Ewa Jankowiak benoemd tot algemeen directeur. De Poolse komt over van Danone.

  • Het distributiecentrum voor e-commerce dat Delhaize in 2025 opende in Vorst
    icon
    Food12 mei, 2025
    Delhaize lanceert aanval op Collect&Go vanuit nieuw DC

    Met een nieuw distributiecentrum voor e-commerce wil Delhaize marktleider worden in het afhalen van online bestellingen. Ook franchisenemers kunnen deze dienst nu aanbieden.

  • icon
    Food12 mei, 2025
    MyPrice-opvolger Prixy sluit in Opwijk en Deurne

    Na drie pogingen gooit de Russische discounter Mere/MyPrice/Prixy de handdoek in de ring. De twee winkels, in Opwijk en Deurne, sluiten op 17 mei de deuren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN