Boodschappen thuis laten leveren door buren? Dat is waar Shopopop op inzet. Het innovatieve platform brengt consumenten, handelaars en particuliere bezorgers in verbinding om zo thuislevering op dezelfde dag mogelijk te maken. “Kostenefficiënt, duurzaam en flexibel”, stelt countrymanager Benelux Sacha Buyck.
Duurzaam businessmodel
In 2014 komt Antoine Cheul, mede-oprichter van Shopopop, terug van India met een idee. Hij zag daar dat lunchboxen tot bij arbeiders geleverd werden van thuis uit, door deze mee te geven aan mensen op de trein. Een ingenieus systeem van kleuren en codes zorgde dat alles vlot werkte. Met dat idee gingen Cheul en Johan Ricaut aan de slag in het Franse Nantes. Waarom zouden mensen hier die van A naar B gaan, niet iets kunnen meenemen voor een ander? Shopopop was geboren.
In 2020 duwde de pandemie het bedrijf in een stroomversnelling: de vraag naar thuislevering boomde en Shopopop was de ideale manier voor supermarkten om deze explosieve vraag te baas te kunnen. Op enkele maanden een wagenpark uitbouwen en magazijnen zetten, is immers niet mogelijk. Via Shopopop konden ze van de ene op de andere dag enorm schalen. En dat gebeurde.
Na de pandemie viel het niet stil, integendeel. Er stapte ondertussen een grote investeerder mee in het verhaal met een injectie van twintig miljoen euro en financieel draait het bedrijf nu in Frankrijk ook op eigen benen. “Er is dus een duurzaam businessmodel”, beklemtoont Buyck. “Dat is toch niet onbelangrijk: het toont dat Shopopop een betrouwbare partner kan zijn op lange termijn.” In 2023 werden er drie miljoen leveringen via Shopopop uitgevoerd en het bedrijf blijft groeien.
Pieken in vraag om thuislevering bezorgen supermarkten kopzorgen
De vraag naar thuislevering is grimmig. Niet enkel doorheen het jaar, maar ook doorheen de week en zelfs de dag. “Consumenten willen kiezen wanneer ze hun boodschappen thuis geleverd krijgen, niet alleen op welke dag, maar ook tussen welke uren. Dat zorgt voor enorme pieken en dalen in de vraag naar levering. Dat blijkt ook uit onze data, waar we bijvoorbeeld zien dat op maandag dubbel zo veel vraag is naar thuislevering dan op woensdag”, weet Sacha Buyck, “Dit fenomeen zorgt voor kopzorgen bij retailers, want ofwel beperk je de keuzes voor klanten door een maximum aantal leveringen in bepaalde tijdsvensters toe te laten, ofwel moeten supermarkten investeren in overcapaciteit om de pieken aan te kunnen. Weggegooid geld dus.”
De retailer staat voor de keuze, meer klanttevredenheid met hogere kosten? Of klanten teleurstellen en inzetten op rendabiliteit?
“We merken dat crowdshipping, het concept waar Shopopop op gebaseerd is, erg geschikt is om met deze pieken om te kunnen. We maken gebruik van mensen die al op de baan zijn, dat zijn er altijd meer dan genoeg om alle leveringen gedaan te krijgen. We moeten dus niet investeren in overcapaciteit. Maar naast het feit dat dit dus erg flexibel is, is het ook erg snel schaalbaar. Als e-commerce boost, kunnen wij de groei goed volgen. In tegenstelling tot klassieke last mile-oplossingen, want nieuwe mensen aanwerven, voertuigen kopen en magazijnen zetten, daar gaat vaak veel tijd en geld over”, maakt Buyck zich sterk.
Shopopop op het Omnichannel & E-Commerce Congress
Op 5 maart geeft countrymanager Sacha Buyck een keynote op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, naast onder andere Ocado en Amazon. “In feite kom ik niets nieuws vertellen, want ons concept kent iedereen al. AirBNB, bol.com, InstaCart… ze hebben allemaal dezelfde recepten, waar ook Shopopop gebruik van maakt. Maar toch denk ik dat we voor vele geïnteresseerden echt wel een eye-opener kunnen zijn, want velen hebben logistiek nog nooit met een andere bril bekeken”, belooft Buyck.
Bestel snel je ticket voor het congres via de knop hieronder.