RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen duurzaamheidinnovatieRetailHunt
  • Geografie Azië
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Singapore de toekomst van landbouw en voeding toont

icon
Food5 februari, 2024
  • © Good Meat

De toekomst van onze voeding? Die beleef je in Singapore. De stadstaat heeft het ambitieuze doel in 2030 30% van zijn voedsel te produceren, op slechts 70 hectare. Om dat te kunnen, wendt het landje zich tot spitstechnologie en kweekvlees.

70 hectare voor 5,8 miljoen inwoners

Hoe zorg je ervoor dat je in 30% van de voedselbehoefte lokaal kan voorzien als er amper plaats is voor landbouw? Het is niet de uitdaging waar de Europese boeren voor staan, maar die van Singapore. Het “30 by 30”-initiatief is een strategisch antwoord op de noodzaak om een groeiende bevolking te voeden met beperkte landbronnen, maar ook minder afhankelijk te zijn van import en weerbaarder te zijn voor externe schokken. Duurzaamheid is een ander belangrijk motief.

Singapore is ongeveer even groot als de stad New York en telt 5,8 miljoen inwoners. In het dichtbevolkte gebied hebben veel mensen niet eens een keuken, een afhankelijkheid die overigens voor de hele natie geldt: 90% van de voeding wordt geïmporteerd, slechts 1% van het grondgebied is landbouwareaal. Hoe voed je dan een derde van de mensen van eigen bodem?

Gebakken lucht, letterlijk

Het resultaat is dat Singapore een absolute pionier is in voedselinnovatie, met dank aan een regering die aanzienlijk investeert in onderzoek en innovatie binnen de agrofoodsector. Het Singapore Food Story R&D Programme trok meer dan 200 miljoen euro uit om onderzoek naar onder meer ‘urban farming’, duurzame voedingsmiddelen, voeding van de toekomst en voedselveiligheid te financieren.

Zo was Singapore het eerste land dat de verkoop van kweekvlees goedkeurde: je vindt er op restaurant al heuse nuggets die nooit een kip hebben gezien. Het land heeft sindsdien aanzienlijke investeringen gedaan in de plantaardige en celgebaseerde eiwitindustrie. Initiatieven zoals de Food Tech Innovation Centre Challenge en de Meatless Meat Challenge stimuleren de ontwikkeling en commercialisering van innovatieve “vleesloze” producten.

Helemaal baanbrekend is Solein, een eiwit dat wordt geproduceerd uit… lucht. Het eencellige organisme kan als proteïne aan bijna alle etenswaren worden toegevoegd, van vleesvervangers tot ijsjes. Hoewel het bedrijf Fins is, is het typerend dat Singapore vorig jaar als eerste groen licht gaf om het bijzondere voedingsmiddel op de markt te brengen. Niet verwonderlijk is de stadstaat dankzij dat innovatieve klimaat voor foodtechbedrijven de ‘place to be’ geworden.

De boerenstiel upgraden

Ook landbouw op onbenutte locaties, van zeeboerderijen tot verticale boerderijen, en een heropwaardering van de boerenstiel maken deel uit van de strategie. De overheid werkt samen met instellingen voor hoger onderwijs om geschoolde arbeidskrachten voor de agrofoodsector op te leiden, naast inspanningen om consumenten lokale boeren te doen steunen.

Door gebruik te maken van technologie, overheidssteun en een vooruitdenkende aanpak heeft Singapore zijn voedselsystemen gerevolutioneerd. De weg die de stad heeft afgelegd op het gebied van voedselinnovatie vormt voor een bijzonder inspirerende blauwdruk voor de toekomst van de voedingsindustrie. De stadstaat stelt niet alleen zijn eigen voedseltoekomst veilig, maar biedt ook waardevolle inzichten en oplossingen voor de wereldwijde uitdagingen rond voedselzekerheid.

De vooruitstrevende Aziatische retail zelf ontdekken? Vijf dagen lang neemt RetailDetail Retailhunt je in juni mee naar Singapore, waar we ook het beste van de NRF Big Show 2024 meepikken.

Klik hier voor meer informatie

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN