De mogelijke komst van Amazon naar Nederland hoeft voor supermarkten geen grote bedreiging te betekenen, als ze zich verdedigen door eigen platformactiviteiten te ontplooien.
Lastige markt
De lage marges en de nood aan schaalgrootte maakte de boodschappenmarkt een lastige markt voor nieuwkomers, stelt een nieuw visiedocument van ING. De Nederlandse markt is relatief klein, sterk geconsolideerd en kent hoge loonkosten waardoor thuisbezorgen minder aantrekkelijk is.
Dirk Mulder, Sectorbanker Trade & Retail bij ING: “In de VS en China zet de groei van platformbedrijven als Amazon en Alibaba traditionele supermarkten onder druk. In Nederland is de beweging tegenovergesteld en zijn het juist supermarkten die online hun dominante positie uitbouwen.” Toch zijn er ook risico’s. Mochten platformbedrijven ls Amazon ondanks alle drempels bereid zijn de markt open te breken en daarbij financiële verliezen op de koop toe te nemen, dan mogen traditionele supermarkten zich wél bedreigd voelen.
Zelf platformen ontwikkelen
Platformbedrijven zouden zich namelijk kunnen gaan richten op producten met hoge marges en zo druk zetten op supermarkten. Als online verder groeit, zal dat omzet afsnoepen van de fysieke supermarkten. En grote leveranciers zijn best wel geïnteresseerd om rechtstreeks te gaan verkopen via platformen.
Voorkomen is dan ook beter dan genezen. ING wijst erop dat supermarkten zich binnen de online boodschappenmarkt nu nog vooral op directe verkoop richten, via hun eigen webshop. Een belangrijke volgende stap is om zich in de komende jaren door te ontwikkelen tot platformeigenaar of -partner. Goede voorbeelden zijn Ahold Delhaize dat via Bol.com ook andere bedrijven de gelegenheid biedt om non-food producten te verkopen en het Belgische Colruyt dat via een platform huismerkartikelen in Nederland verkoopt.