Over drie jaar wordt 65% van de Walmart-winkels vanuit geautomatiseerde magazijnen beleverd. Dat stelt de retailreus zich tot doel, nu de inflatie op de verkoop en de marges blijft wegen.
Helft pakjes geautomatiseerd
Walmart zegt klaar te zijn voor een nieuwe fase in zijn digitale transformatie. Nadat de retailer vorige maand 2.000 magazijnmedewerkers ontsloeg, maakt het nu bekend de distributiecentra en winkels verder te willen automatiseren. Tegen 2026 moet 65% van de winkels geautomatiseerd worden beleverd, met ook 20% minder kosten.
Ruim de helft van de pakketten die Walmart via zijn distributiecentra verwerkt, moeten tegen januari 2026 door geautomatiseerde warenhuizen gaan, poneerde de Amerikaanse retailgigant op zijn jaarlijkse investeerdersvergadering. Het bedrijf is “bijzonder enthousiast over de automatiseringsmogelijkheden” die het heeft en gaat dit jaar nog extra in de technologie investeren.
Op termijn denkt Walmart minder fysieke arbeid nodig te hebben, omdat de verwerkingscapaciteit per persoon toeneemt, maar wel evenveel of zelfs meer medewerkers nodig te hebben in nieuwe, beter betaalde functies. Wel zal het aantal jobs door de automatisering langzamer stijgen.
Geen kwestie van opschalen meer
Toch gaat het niet zomaar om een digitale versnelling: CEO Doug McMillon zei volgens website PYMNTS dat de retailer een fase ingaat “waarin het minder gaat om het schalen van winkelafhaling en -levering, e-commerceassortiment en e-commercefulfilmentcentra in vierkante meters, en meer om uitvoering en verbetering van de operationele marge”.
Walmart gaat nu voor een volledig verbonden toeleveringsketen, zowel op het vlak van data als software. Het bedrijf wil het zelfs mogelijk maken een deel van een klantenbestelling vanuit de winkel te halen en een deel uit de distributiecentra. De groei van 4% die de keten in de komende drie tot vijf jaar wil boeken, wordt namelijk mogelijk gemaakt door de kracht van de fysieke retail te combineren met de “groeiende digitale relatie” tussen Walmart en consumenten.
Meer winst uit diensten dan uit retail
In het huidige boekjaar, dat eindigt op 31 januari 2024, ziet CEO McMillon de netto-omzet met 2,5 tot 3% stijgen en de winst met 5,90 tot 6,05 dollar per aandeel. Voor dit kwartaal blijft hij bij de prognose dat de omzet met 4,5 tot 5% zal stijgen bij constante valuta. De inflatie blijft doorwegen, omdat consumenten meer voeding kopen met een lagere marge en minder artikelen met hogere marges (zoals kleding en huishoudelijke artikelen).
Walmart staat niettemin op een keerpunt, aldus CFO John Rainey, nu het investeert in alternatieve inkomstenstromen. De komende vijf jaar zullen diensten zoals reclame, fulfilment voor verkooppartners en lidmaatschapsprogramma’s een grotere bijdrage leveren aan de winstgevendheid dan de fysieke winkels op zich. De winst zou zo weleens beter kunnen meevallen dan verwacht.
In het nieuwe vijfjarenplan van de retailer komt de nadruk te liggen op lidmaatschapsmodellen, keuze voor de consument (omnichannel en in aanbod) en een grondig gemoderniseerde klantervaring.