15% gaat naar drankaanbiedingen
In 2012 werden ruim 15.000 drankaanbiedingen in folders geplaatst, dat is bijna vijftien procent van het totale aantal promoties en vijf procent meer dan in 2011. Het betreft hier zowel frisdranken en sappen als alcoholische dranken.
De belangrijkste reden voor de talrijke promoties is een poging vanwege de supermarkten om het prijsverschil met cafés en restaurants nog te vergroten. Jongeren hebben de trend gelanceerd om, voor het uitgaan, thuis minstens een glas te drinken, en dat kan dankzij de vele drankpromoties nog goedkoper dan anders.
Vlees en gevogelte boeten flink in
De aanbiedingen van kruidenierswaren gingen er in 2012 twee procent op achteruit. Vis en vlees moesten het zelfs met drie procent minder promoties doen, maar vooral kip en gevogelte daalden fors: met een flinke zes procent over het hele jaar en zelfs met elf procent in het laatste kwartaal van 2012.
In de versafdeling waren er dan weer vijf procent meer aanbiedingen van zuivelproducten en eieren. terwijl non-foodartikelen zelfs dan veertien procent vaker in promotie stonden.
.
Discounters doen minder promoties
Dé promokampioen van 2012 is supermarktketen Hoogvliet, met bijna zesduizend aanbiedingen volgensPCN Data. Jumbo was de grootste stijger van alle Nederlandse supermarkten. Ook Albert Heijn en Sligro-formule Emté hebben in 2012 hun beste promobeentje voorgezet (allen +10% of meer). Discounters Lidl en Dirk van den Broek deden dan weer een stapje terug. (GDW)