Opzoekmogelijkheden
WineStein, dat bestaat uit een tabletcomputer in het wijnschap, bevat het complete wijnassortiment van de keten. Bedoeling is om consumenten meer te laten variëren qua wijn, omdat ze nu vaak blijken terug te vallen op dezelfde wijn, omdat zij vrezen een wijn te kopen die niet bevalt.
De klant heeft drie opzoekmogelijkheden met WineStein: hij kan een passende wijn zoeken bij een van de 400 gerechten in het adviessysteem, kiezen welke wijn er past bij een gelegenheid zoals een feest of samenzijn bij de open haard, of zoeken op smaakvoorkeur zoals fruit, krachtig, houttonen.
Het systeem is gebaseerd op zelflerende algoritmes, ontwikkeld door wetenschappers van de Radboud Universiteit Nijmegen en wijn- en foodexperts, die regelmatig worden geüpdatet en verbeterd. Er is ook een versie voor iPhone en Android, die na een keuze te maken een route naar het dichtstbijzijnde Hoogvliet-filiaal voorstelt.
Het adviessysteem speelt in op de groeiende behoefte van consumenten om, liefst anoniem, geholpen te worden bij hun aankoop. Consumenten zijn ook steeds meer gewend om in winkels informatie op te vragen via tablets in het schap, eventueel ondersteund door informatie via hun mobiele telefoon.