In Frankrijk lanceert Carrefour Hopla, een chatbot met artificiële intelligentie die klanten helpt bij de boodschappen. De retailer gebruikt ook generatieve AI voor enkele interne processen, zoals inkoop en productfiches.
Receptideeën
Op de website carrefour.fr kunnen shoppers voortaan in natuurlijke taal vragen stellen aan een intelligente assistent, genaamd Hopla. De nieuwe chatbot is gebaseerd op OpenAI-technologie, met name GPT-4, en helpt klanten bij de boodschappen. Hij kan bijvoorbeeld receptideeën aanreiken op basis van de inhoud van je koelkast. Of hij kan een winkelmandje voorstellen op basis van een gewenst budget, dieetwensen of menu-ideeën. Hopla beantwoordt overigens enkel voedselgerelateerde vragen. Op andere vragen krijg je de reactie “Ik ben niet gekwalificeerd om te antwoorden”.
Het is niet de enige toepassing van generatieve AI bij Carrefour. De retailer gebruikt de technologie ook al om zijn productfiches te verbeteren. Al meer dan 2000 met AI gegenereerde productfiches staan online. Ook is Carrefour begonnen met het gebruik van kunstmatige intelligentie voor zijn interne inkoopprocessen: medewerkers van de afdeling Achats Non Marchands krijgen ondersteuning bij taken als het opstellen van aanbestedingen en het analyseren van offertes. Voor al deze oplossingen werkt Carrefour samen met OpenAI partners Bain & Company en Microsoft.
“Dankzij onze digitale en datacultuur zijn we al een heel eind op weg met kunstmatige intelligentie. Generatieve AI zal ons in staat stellen om de ervaring van onze klanten te verrijken en onze werkwijze fundamenteel te transformeren. De integratie van de technologieën van OpenAI is een geweldige kans voor Carrefour. Door te pionieren met het gebruik van generatieve AI willen we een stap voor zijn en de retailwereld van morgen uitvinden”, zegt voorzitter en CEO Alexandre Bompard van Carrefour.