Carrefour maakt zich op voor een kostenbewuste eindejaarsperiode: de focus ligt meer dan ooit op kleinere formaten, aangepaste recepten, huismerken, prijsverlagingen en sterke promoties.
Prijsverlagingen
“Kleine prijzen, extra feest”: de eindejaarscampagne van Carrefour België is dit jaar identiek dezelfde als vorig jaar. Kostenbewuste recyclage, geheel in lijn met de tijdsgeest, kan je zeggen. Op de traditionele najaarsbeurs van de foodretailer, afgelopen woensdag en donderdag, ging de aandacht iets minder naar innovaties en des te meer naar prijsverlagingen en naar het uitgebreide aanbod huismerken.
De supermarktketen verlaagt de prijzen zowel bij het premiummerk Carrefour Selection als het Carrefour-huismerk, Carrefour Bio en het eersteprijsmerk Simpl. De prijsverlagingen worden prominent aangegeven in de winkelrekken. Daar pakt Carrefour ook forser uit met de verschillende bekroningen en erkenningen die de huismerkproducten al mochten ontvangen. Het wijnfestival dat nu van start gaat, zet sterk in op 1+1-promoties en forse prijsverlagingen. De retailer introduceert een nieuw gamma Italiaanse wijnen – het resultaat van een nauwere samenwerking met de Italiaanse collega’s – en het eigen champagnemerk Charles de Courance.
Toegankelijk en duurzaam
Betaalbare kwaliteit vormt de rode draad. Eindejaarsspecialiteiten komen in wat kleinere formaten, om de prijs laag te houden. Recepten worden aangepast, met wat goedkopere vissoorten in de maaltijden bijvoorbeeld. In groenten en fruit lanceert de retailer het exclusieve – maar niet peperdure – premiummerk San Lucar. Ook nieuw is het premium meergranenbrood “Le Savoureux,” met een stevige kruim zodat het goed besmeerbaar is. Onder het Carrefour Selection-merk zijn er zeeboerderijmosselen met een vleesgehalte van minstens 35%.
Ook duurzaamheid blijft uiteraard hoog op de agenda staan. Nieuwe taartverpakkingen zorgen voor een besparing van tien ton plastic per jaar. Het visassortiment verduurzaamt verder, net als de kaascategorie, en het Carrefour Veggie-aanbod blijft uitbreiden: 136 referenties telt het plantaardige segment nu, A-merken en het huismerk bij elkaar opgeteld. Nieuw is een plantaardige spread “préparé” onder huismerk.
Los van het voedingsaanbod is de ontwikkeling van de tweedehandsapp Reeborn een opmerkelijke innovatie. Eind deze maand lanceert de retailer ook een grote activatiecampagne, waarbij shoppers tal van kortingen en prijzen kunnen scoren. Daarover later meer.