Het marktaandeel van huismerken blijft groeien in bijna alle Europese landen, blijkt althans uit nieuwe cijfers van de associatie van de huismerkfabrikanten.
Zwitserland op kop
De afgelopen twaalf maanden is het marktaandeel van huismerkproducten in Europa naar eigen zeggen met 1,7% gestegen, naar 38,1%. Dat cijfer komt uit de nieuwste editie van het International Private Label Yearbook, een uitgave van PLMA (de associatie van de huismerkfabrikanten) en onderzoeksbureau NielsenIQ. Al sinds 1998 geeft dat jaarboek een overzicht van de trends en cijfers voor huismerken in zeventien Europese landen.
In zestien van de zeventien onderzochte landen wisten huismerken hun aandeel opnieuw te vergroten. De enige uitzondering is Zwitserland, waar het aandeel licht daalde. Dat land had dan ook al het hoogste aandeel huismerken: het is zelfs het enige land met een omzetaandeel hoger dan 50%. In elf markten hebben de huismerken een marktaandeel boven de 30%, en in zes markten vertegenwoordigen ze meer dan 40%.
De landen met de hoogste groei in het aandeel huismerken zijn Portugal (+4,4%), Duitsland (+2,9%), Tsjechië (+2,8%) en Spanje (+2,2%). In België (38,9%) en Nederland (44,9%) groeide het aandeel met 1,5%. De hoogste groei zien beide landen in papierproducten, onderhoudsproducten en droge voeding.