Koopgedrag verandert vandaag ingrijpend, nu de prijzen van A-merken in de supermarkt gevoelig stijgen. Onder andere met huismerken en de SuperPluskaart zet Delhaize sterker in op koopkracht.
Prijs is weer top of mind
De inflatie slaat in België harder toe dan in de buurlanden, een pervers gevolg van de automatische loonindexering. Dat bezorgt foodretailers moeilijke tijden: ze kunnen de stijgende kosten moeilijk doorrekenen. Zeker de positionering van Delhaize vormt in crisistijden een uitdaging. “De perceptie weegt, terwijl we in realiteit met onze huismerken zeer betaalbare oplossingen hebben voor onze klanten”, bevestigt Jonathan Hertog, VP Fresh & Strategic Sourcing bij Delhaize. Hij komt spreken op het RetailDetail Food Congress, op 9 juni in Antwerpen.
De foodretailer is mee met alle trends, maar moet vandaag weer ‘back to basics’. “Waar zijn klanten naar op zoek? Ze willen goed – vaak gezond – eten, tijd besparen en geld besparen. Dat laatste vooral nu. Dat zijn de basics in foodretail, en die moeten we vandaag actualiseren. Ik ben ervan overtuigd dat onze ‘beter eten’-strategie er stààt en enorm relevant blijft, maar wij moeten gezien de context meer dan ooit inzetten op betaalbaarheid en koopkracht. Er zit zoveel druk op de markt dat de prijs weer top of mind is voor de shopper. Onze SuperPluskaart wordt hierbij meer en meer gebruikt en maakt echt het verschil.”
Huismerken winnen aan populariteit
Delhaize ziet hoe het koopgedrag nu snel verandert. De afgelopen jaren bleef het aandeel van private label gestaag stijgen, maar tijdens de pandemie viel die groei terug: “Nationale merken hebben tijdens Covid gewonnen, omdat mensen meer zekerheid zochten, en ook een stukje ‘indulgence’. Maar in maart keerde die trend: al het terrein dat de merken hadden gewonnen, is in één maand weggevaagd. Dat is enorm. In België zagen we ook dat het aandeel van de discounters licht terugviel tijdens de pandemie, maar in het eerste kwartaal van 2022 zetten ze weer een grote stap vooruit.”
Inzetten op koopkracht
Fabrikanten kwamen tot voor kort nog weg met hun prijsverhogingen, maar dat lijkt nu te keren. Zij duwen klanten richting private label. Het aandeel van voeding in het budget stijgt opnieuw, mensen worden met de neus op de feiten gedrukt: ze hebben nu minder geld voor leuke diensten en activiteiten. “Wij zien vooral klanten verschuiven naar private label, maar er zijn ook klanten die meer ‘shoppen’ en onze winkels combineren met andere retailers.”
Private label is in deze context zeker een sterkte voor Delhaize. “We gaan onze eigen merken nog meer uitspelen als manier voor de klant om slimme keuzes te maken. Daar hebben we een sterke troef, met een huismerk dat vaak zelfs van betere kwaliteit is als een vergelijkbaar A-merk en 15 tot 30% goedkoper kan zijn. We hebben ook eersteprijsproducten op alle belangrijke referenties. Dat, gecombineerd met de kortingen tot 15% voor SuperPlusleden, is wel een antwoord richting klant. En we gaan in de nabije toekomst nog substantieel verder inzetten op deze koopkracht.”
Trouwere klanten
Ook de recente lancering van het bezorgabonnement Delivery+ past perfect in die logica: “Delivery+ is voor ons een manier om bestellen voor loyale home delivery klanten goedkoper te maken. Dat leerden we uit de telecommarkt : hoe meer producten je aanbiedt in een bundel, hoe minder gauw mensen zullen weglopen. Als we klanten op meer verschillende fronten kunnen bedienen, zowel offline als online, dan worden ze trouwer aan het merk Delhaize.”
Ook benieuwd hoe Delhaize inspeelt op het veranderend koopgedrag van prijsbewuste klanten? Jonathan Hertog spreekt op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Deloitte, Coca-Cola, Nestlé, Kriket, Pieter Pot, VLAM, Gorillas en Mosa Meat. Een niet te missen afspraak voor foodprofessionals! Voordelige earlybirdtickets bestellen kan nog tot 18 mei via de knop hieronder.