Nu de renovatie van de vestiging in Gent is voltooid, staat de infrastructuur van Sligro helemaal op punt om de Belgische foodservicemarkt optimaal te bedienen. “We bouwen weer krediet op bij onze klanten”, zegt het bedrijf.
Drie vlaggenschepen
Na een grondige renovatie heropende Sligro maandagochtend onder grote belangstelling officieel de deuren in Gent. De 12.000 m² grote winkel stelt 45 medewerkers tewerk en bedient jaarlijks 28.000 restauranthouders, cateraars en andere foodprofessionals uit de regio. Liefst 60% van de Gentse restaurateurs slaat hier verse ingrediënten en voedingsartikelen in.
Met de ingrijpende verbouwing van deze voormalige Sligro-ISPC-vestiging heeft de Nederlandse foodservicegroothandel nu drie grote vlaggenschepen volgens het nieuwste winkelconcept in België: ook Antwerpen en de in februari heropende winkel in Luik zijn immers helemaal up to date. “Dit is een belangrijk moment,” zegt woordvoerder Wilco Jansen aan RetailDetail. “Hiermee staat onze infrastructuur helemaal op punt om de Belgische markt goed te bedienen. We hebben nu een mooie geografische spreiding om overal dicht bij de klant te zijn.”
Landelijke dekking
De negen overgenomen Metro-vestigingen blijven in België opereren onder het Sligro-M uithangbord. Het zijn kleinere vestigingen die zich hoofdzakelijk beperken tot een foodaanbod voor horecaondernemers, terwijl de grotere Sligro-belevingswinkels een bredere doelgroep van horecabedrijven en kmo’s aanspreken. Belgische klanten beleveren doet Sligro vanuit bezorghubs in Evergem, Rotselaar en Maastricht. De informaticaproblemen zijn van de baan: “We bouwen weer krediet op bij onze klanten.”
Sligro had na de start in Antwerpen het plan om net zoals in Nederland van stad jaar stad te groeien, maar heeft gemerkt dat de vergunningsproblematiek in België toch van een andere orde is. “Dankzij de opportuniteiten die zich aandienden om te groeien met overnames, hebben we nu een mooie landelijke dekking.” Niet dat de retailer zijn expansieplannen helemaal opbergt: “Op termijn zouden we misschien nog wel een winkel in de regio-Charleroi willen.”
Lokale invulling
Van het vaste foodassortiment van 13.000 artikelen heeft één op de drie producten een Belgische oorsprong. Sligro vult dat aanbod nog verder aan met typische streekgebonden specialiteiten, zoals Ganda Ham uit Destelbergen, Gentse kop, cuberdons, Tierenteyn-mosterd… “We hebben een retailachtergrond, dus we sturen de formule strak aan, maar klanten vragen wel een lokale invulling.”
Bijzonder in Gent is de grote kaasafdeling die als een echte aparte speciaalzaak in de winkel is uitgevoerd, in een aparte ruimte met de ideale temperatuur, maar wel met glazen wanden voor de zichtbaarheid en de toegankelijkheid. Een idee van winkelmanager Kurt Neyrynck.