Marktleider E.Leclerc heeft vorig in Frankrijk een bijzonder sterke prestatie neergezet. Ook andere zelfstandige formules deden het goed. Carrefour staat wat onder druk, de harddiscounters plafonneren.
Indrukwekkend
De groep E.Leclerc eindigde het jaar met een marktaandeel van 23,5% (+1,1%) bij onze zuiderburen, een toch wel indrukwekkende groei op een bijzonder competitieve markt. Dat de retailer niet enkel marktleider maar ook prijsleider is op de Franse markt, zal daar in de huidige economische omstandigheden wel niet vreemd aan zijn. Carrefour, de Franse nummer twee, had een moeilijk jaar: de retailer verloor 0,1%, het marktaandeel bedraagt nu 19,8%. Met name de hypermarkten verliezen wat terrein.
E.Leclerc is een coöperatieve van zelfstandige ondernemers, en het valt op dat ook andere groeperingen van zelfstandigen het in Frankrijk erg goed deden. Les Mousquetaires, de groep boven Intermarché en Netto, won 0,3% om te eindigen op 16,1%. De groep U (Hyper U en Super U) won 0,2% en heeft nu 11,8%. Een en ander blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Kantar waarover LSA bericht.
Uitverkoop
Wie de verliezers zijn in Frankrijk, ligt eigenlijk voor de hand. De noodlijdende groep Casino heeft voorlopig nog 5,9% (-1%). Volgend jaar zal dat cijfer flink lager uitkomen, aangezien de retailer enkele honderden super- en hypermarkten verkoopt aan Auchan en Intermarché. Dat zal Auchan Retail na een moeilijk jaar (-0,3% om uit te komen op 8,6%) de kans geven om weer te groeien.
Dat de groep Louis Delhaize eindigt op 2,4% marktaandeel (-0,1%) is een haast symbolische vaststelling, aangezien die groep de activiteiten heeft verkocht aan Carrefour en volgend jaar dus volledig van de Franse markt zal verdwijnen.
De Duitse harddiscounters konden vorig jaar geen vooruitgang boeken in Frankrijk. Lidl blijft steken op 7,8%, Aldi behoudt 2,8%.