In maart bedroeg de voedingsinflatie voor het eerst meer dan 20%. Vooral groenten maken de winkelkar fors duurder. “Dit is niet het moment om 1+1 gratis acties te bannen”, zegt Test-Aankoop.
Hoogtepunt
De inflatie in de supermarkt heeft in maart met een cijfer van 20,6% een nieuw record bereikt. De voorbije drie maanden schommelde het inflatiecijfer rond de 19,5%. De dure voedingsprijzen veroorzaken ook weer een stijging van de algemene inflatie, die de voorbije maanden nochtans weer aan het dalen was.
Consumentenorganisatie Test-Aankoop vergelijkt al sinds meer dan een jaar de prijzen van 3.000 producten in winkels van supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize en Lidl. Een gemiddeld gezin van twee personen geeft nu per maand 521 euro uit in de supermarkt, of 89 euro meer dan een jaar geleden
Groenten en zuivel
Het hoge inflatiecijfer is net als vorige maand in de eerste plaats te wijten aan de sterk gestegen prijzen voor groenten: die waren in maart 31% duurder dan een jaar eerder, en als je aardappelen niet meerekent zelfs 40%. IJsbergsla is nu 53% duurder dan vorig jaar, komkommer 51% en uien 50%.
De inflatie spaart echter geen enkele productcategorie: papierwaren zijn 39% duurder dan in maart vorig jaar, voor zuivel betalen consumenten gemiddeld 26% meer, met uitschieters voor jonge (gouda)kaas (+42%), room (+33%) en halfvolle melk (+29%).
Anti-inflatiemandje
Dat minister van financiën Van Peteghem in zijn belastinghervormingsplan voorstelt om de btw op zuivel te verhogen van 6% naar 9%, vindt Test-Aankoop jammer: “Voor groenten en fruit is er wel een mogelijkheid gevonden om de btw te verlagen naar 0%. We hopen dus dat een – minstens tijdelijk – behoud van 6% voor zuivel en ook brood besproken kan worden. Onze resultaten tonen duidelijk aan dat net die categorieën van basisproducten zwaar getroffen zijn door de stijgende prijzen”, aldus woordvoerder Laura Clays.
De consumentenorganisatie herhaalt haar vraag aan de regering om te bekijken welke basisproducten voor een bepaalde tijd in prijs kunnen bevroren worden, naar analogie met het “anti-inflatiemandje” in Frankrijk. Ook vindt ze de timing van het voorstel om 1+1 gratis-promoties te verbieden “erg slecht gekozen”.