De Britse marktleider Tesco heeft er een recordjaar opzitten: ondanks de prijsdruk stegen zowel de omzet als de winst aanzienlijk. Bovendien zijn die prijsdruk – en de inflatie – ook flink aan het afnemen, merkt de supermarktgroep opgelucht.
Focus op prijzen
Tesco eindigde het boekjaar 2023, dat eindigde op 24 februari, met een omzet stijging van 4,4% naar 68,2 miljard Britse pond (bijna 80 miljard euro). De groepsomzet steeg met 7,4%. De gecorrigeerde operationele winst klom zelfs met 12,8% tot 2,76 miljard pond (3,3 miljard euro). Het was een stevige groei voor een jaar dat gekenmerkt werd door hoge prijsdruk en inflatie.
CEO Ken Murphy stelt dat de prijsinflatie voor boodschappen beduidend is afgenomen, ook al merkt de topman dat de situatie voor veel klanten nog steeds moeilijk is. In het afgelopen jaar focuste de supermarktketen dan ook op promoties, zoals getrouwheidsprogramma Clubcard en zelfs een laagsteprijsgarantie tegenover rivaal Aldi. Uiteindelijk zouden eind vorig jaar zowat 4000 producten goedkoper zijn geweest dan een jaar eerder.
Voor de rest van dit jaar verwacht Murphy een stabilisatie van de voedselinflatie onder 5%. De retailer verwacht voor het huidige boekjaar 2024/2025 nu al een nog hogere winst van minstens 2,8 miljard pond. Tesco rondde vorig jaar een kostenbesparingsprogramma van twee jaar af, dat meer dan een miljard pond aan kosten wegsneed.