De 86 overgenomen supermarkten van Mestdagh hebben het potentieel om de omzet per vierkante meter te verdubbelen onder het Intermarché-concept, zegt topman Guillame Beuscart. De ambities in Vlaanderen blijven bescheiden: Tienen en Aarschot zijn vooral interessante testlaboratoria.
Marktleider worden
CEO Guillaume Beuscart van Mestdagh staat voor de grote opdracht om 86 overgenomen supermarkten te integreren binnen de groep Intermarché. Op termijn willen de Musketiers marktleider worden in Wallonië en Brussel. Met een huidig marktaandeel van 12,4% hebben ze nog een grote achterstand op de 30% van Colruyt, maar de topman ziet de mogelijkheden.
Een supermarkt van Mestdagh realiseert een omzet van rond de 4.500 euro/m², bij de 77 Belgische Intermarché-winkels is dat gemiddeld 9.500 euro/m². Dat cijfer illustreert het potentieel van de voormalige Carrefour Market-vestigingen binnen de nieuwe constellatie, vertelt hij aan de krant L’Echo. Toch zal het verdubbelen van de omzet per vierkante meter tijd kosten, beseft de topman. Vandaag zijn Mestdagh en Intermarché in België samen goed voor een omzet van 1,6 miljard euro, binnen drie jaar moet dat 2 miljard worden.
Stap naar franchising
Het concept van Intermarché brengt een nieuwe commerciële dynamiek, met scherpe prijzen – met name voor vers – en een sterk aanbod huismerken. Ook de kracht van de aangesloten ondernemers maakt een verschil: zij investeren in hun winkels, ze kennen hun klanten en hun regio.
51 geïntegreerde filialen van Mestdagh zullen de stap naar franchising zetten en verder worden aangepast aan het Intermarché-winkelconcept. Dat zal gepaard gaan met stevige investeringen: vergrotingen, nieuwe rayons… Kandidaat-overnemers moeten dan ook solide financiële garanties kunnen voorleggen. Ze doorlopen een streng selectieproces met een opleidingsperiode van minstens zes maanden.
Vlaamse klanten
Intermarché is sterk verankerd in Wallonië, waar de groep al dertig jaar aanwezig is en de afgelopen vijf jaar de omzet heeft verdubbeld. Met de overname van de Mestdagh-winkels wordt de keten voor het eerst ook actief in Brussel, waar de koopkracht en de consumentenvoorkeuren toch anders zijn. Een gouden kans, vindt Beuscart, want daar op eigen kracht winkels openen zou jaren tijd vergen.
Of Intermarché ook een plaats kan veroveren op de drukke Vlaamse markt, waar een nieuwkomer als Jumbo het al niet makkelijk heeft? Beuscart wil bescheiden blijven: de winkels in Tienen en Aarschot zijn voor hem laboratoria om het potentieel van het Intermarché-concept te testen in Vlaanderen. Hij gelooft wel in de kansen: de winkels die dichtbij de taalgrens liggen, trekken vandaag al vrij veel Vlaamse klanten, klinkt het.