Shoppers komen in moeilijkheden door de hoge inflatie en passen hun koopgedrag aan. Als merkfabrikanten de prijzen niet verlagen, dreigen ze nog meer klanten te verliezen aan de huismerken, zegt CEO Geoffroy Gersdorff van Carrefour België.
Groei voor huismerken
Op de najaarsbeurs van Carrefour België, afgelopen woensdag en donderdag, kon je er niet naast kijken: meer dan ooit focust het bedrijf op prijsverlagingen van zijn huismerken. In de aanloop naar de feestdagen ontwikkelde de foodretailer een aangepast assortiment, met wat kleinere porties en recepten tegen aanvaardbare prijzen. Het wijnfestival dat nu van start gaat, pakt uit met sterke 1+1-promoties en – alweer – prijsverlagingen. De koopkrachtacties gaan verder.
De keten noemt dat een noodzakelijke strategie, want de gezinsbudgetten staan onder druk en de Nielsencijfers wijzen op een volumedaling van 5,4% in FMCG. “In twee jaar tijd is voeding 20% duurder geworden. Daardoor moeten meer klanten keuzes maken,” ziet Gersdorff. “Wij merken dat aan het succes van onze huismerken Carrefour en Simpl: die groeien in volume en omzet sterker dan de nationale merken. Huismerken zijn geen ‘me too’ meer. In plantaardig bijvoorbeeld groeien wij met 30%, de merken met slechts 15%.”
Wat wil de klant?
Dat de prijzen van de nationale merken nog altijd niet zakken, ondanks een daling van de grondstoffenprijzen, vindt de topman een groot probleem. “Om de volumes weer te doen groeien, moeten de prijzen naar beneden. Wij zien dat aan de impact van onze koopkrachtacties: als we de prijzen verlagen, stijgt de verkoop meteen. We voeren daarom nu ook een actie met groenten en fruit voor minder dan een euro. Dat is belangrijk, want klanten hebben het moeilijker om een gezonde maaltijd samen te stellen als gevolg van de hoge groenteprijzen.”
De groei van huismerken is een risico op de lange termijn voor de nationale merken, waarschuwt Gersdorff. “Klanten switchen, ze vinden onze huismerken aantrekkelijk. Maar wij willen geen assortiment met enkel nog ons huismerk en merkproducten in promotie, zoals bij de harddiscounters. We zijn de belangrijkste partner van de grote merkleveranciers in België; we hebben het grootste assortiment, de meeste promoties, de theatrale presentaties… We willen hen blijven promoten. In elk geval is het de klant die de keuze maakt. Als hun producten te duur worden bevonden of als de toegevoegde waarde onvoldoende is in vergelijking met onze eigen producten, zal de consument de grote merkproducten geleidelijk aan de rug toekeren. Dit is een risico voor hun toekomst.”
Sommige leveranciers begrijpen dat, andere niet, zegt de CEO. “Veel fabrikanten vertrekken van een louter economische visie, terwijl de vraag ‘wat wil de klant?’ het vertrekpunt zou moeten zijn. En nu hoor ik dat de prijzen zelfs nog verder zullen stijgen. De negotiaties zullen van cruciaal belang zijn, we verdedigen de koopkracht van onze klanten. Dankzij de sterkere samenwerking binnen de groep Carrefour hebben we gelukkig meer gewicht.”
Wake-up call
De recente uitspraken van Carrefour-topman Alexandre Bompard over deconsumptie en krimpflatie, met concrete beschuldigingen richting merkfabrikanten, deden heel wat stof opwaaien in de sector. Gersdorff is het eens met zijn baas: “Hij heeft een wake-up call gelanceerd, dat was moedig. We beleven een kantelmoment. Wij moeten onze rol opnemen en keuzes maken: welke merken, welke huismerken en welke promoties gaan we aanbieden? De klant kiest uit onze voorstellen. Wij moeten begrijpen wat de klanten willen, ze hebben het laatste woord.”
In België zitten we nog relatief goed, qua consumptie. In Frankrijk is het erger: shoppers kopen er niet alleen minder bio, minder merken en meer promo’s, ze kopen gewoonweg minder. “Dat moeten we toch zien te vermijden.” De Franse regering heeft forse anti-inflatiemaatregelen genomen, maar je kunt de situatie in dat land niet vergelijken met België, zegt Gersdorff: “In Frankrijk worden de negotiaties beperkt tot twee maanden per jaar, daarna liggen de tarieven vast. Dat is bij ons niet het geval: er zijn het hele jaar door commerciële discussies, en dat is goed, het geeft meer flexibiliteit. Bovendien is de concurrentie hier hevig, met vijf spelers die 85% van de markt vertegenwoordigen. Dat is de beste garantie voor de klant.”