RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags veggie/vegan
  • Bedrijven Bel
  • Onderwerpen duurzaamheidInterview
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Mohamed Zariouhi (Bel): “Naar een nieuw evenwicht tussen dierlijke en plantaardige consumptie”

icon
Food23 december, 2024
Mohamed Zariouhi (Bel)

Om straks 50% van zijn omzet uit plantaardige producten te halen, investeert zuivelgroep Bel in technologische innovatie, maar ook in het sensibiliseren van consumenten: “We moeten een wereldbeweging op gang brengen.”

Geniale uitvinding

Van een pioniersrol gesproken: meer dan een eeuw geleden bracht Léon Bel de eerste smeltkaas in porties op de markt, onder het intussen iconische merk La Vache Qui Rit. Het belang van die uitvinding valt niet te onderschatten, zegt een enthousiaste directeur Mohamed Zariouhi van Bel Benelux in een gesprek met RetailDetail.  

“Smeltkaas was een manier om kaas te bewaren, geïnspireerd op de kaasfondue. De Jura, waar het bedrijf zijn wortels heeft, is niet alleen een echte kaasstreek maar ook een regio die sterk is in micromechanica: vandaar het idee om miniporties te maken in aluminiumfolie, die men ook buiten de koeling kan bewaren. Dat is het geniale van La Vache Qui Rit: de groep kon kaas verkopen in regio’s waar niet altijd koeling voorhanden was. Miniporties zijn bovendien een geweldige antiverspillingsmaatregel: je verbruikt enkel wat je nodig hebt en je gooit de rest niet weg.”

Moedige beslissing

Intussen is Bel uitgegroeid tot een groep met een wereldwijde voetafdruk, aanwezig in 120 landen met bekende merken als Babybel, Boursin, Maredsous en Kiri. Het bedrijf houdt tot op vandaag vast aan zijn voortrekkersrol: daarvan getuigt de ambitie om tegen 2030 nog maar de helft van de omzet uit zuivelproducten te halen. De andere helft zal komen uit zuivelalternatieven en uit fruitproducten – een categorie waarmee de groep (nog) niet in de Benelux actief is.

“Een moedige beslissing, voor een bedrijf dat groot geworden is tussen de koeien”, vindt Zariouhi. Als familiebedrijf heeft Bel altijd oog gehad voor de lange termijn. “Generaties van ondernemers hebben elkaar opgevolgd en het bedrijf aan elkaar doorgegeven, al 150 jaar. Enkele jaren geleden nam Bel een visionaire beslissing, door van de financieel directeur een ‘chief impact officer’ te maken die tegelijk verantwoordelijk is voor de financiële resultaten en het duurzaamheidsbeleid. Want op de lange termijn is er geen winstgevendheid zonder duurzaamheid, daarvan zijn onze voorzitter Antoine Fiévet en onze CEO Cécile Béliot overtuigd. Voor bedrijven die niet overtuigd zijn van de noodzaak om actie te ondernemen, is het ook belangrijk om te weten dat de prijs van de CO2 gaat exploderen, dus als je je bedrijf niet koolstofvrij maakt, ga je dat cash betalen.”

Urgentie

Zariouhi, die sinds drie jaar vanuit Eigenbrakel de Beneluxactiviteiten leidt, is in de loop van zijn carrière een overtuigd voorvechter geworden van de plantaardige koers die Bel nu vaart. Het begon al bij Danone in de jaren 2000. “Toen hoorden we de eerste signalen al: binnen 25 jaar zullen we met acht miljard mensen zijn, hoe gaan we die voeden, in het besef dat we maar één planeet hebben en dat we onze natuurlijke hulpbronnen stilaan uitputten? Dat heeft me geïntrigeerd, het was een uitdaging waaraan ik wilde bijdragen.”

Toen hij wat later verantwoordelijk werd voor babyvoeding, werd de urgentie nog groter: “In babyvoeding gelden erg strikte normen, onder andere over de aanwezigheid van zware metalen in vis, of pesticides in groenten. Ik ontdekte hoe moeilijk het was geworden om vis te vinden zonder zware metalen: slechts één vangst op tien voldeed. Ik zag hoe de vervuiling zo erg werd dat we misschien geen vis meer konden geven aan onze baby’s. Dat was angstwekkend. Vandaag ben ik papa van vier. Hoe gaat de planeet er voor hen uit zien over dertig jaar?”

Verantwoordelijkheid opnemen

De problematiek van de klimaatopwarming kwam pas nadrukkelijk op de agenda na de film An Inconvenient Truth uit 2006, met Al Gore. “Sinds enkele jaren ervaren we de concrete gevolgen ook in Europa: de droogte, de enorme overstromingen, het valt niet meer te ontkennen. Dus als je wereldwijd actief bent in de voeding, heb je een verantwoordelijkheid over de hele keten: hoe we produceren, hoe we omgaan met producenten, landbouwers en veetelers, hoe we transformeren, verpakken, distribueren, recycleren…”

Klimaatmaatregelen die je vandaag neemt, gaan pas ten vroegste binnen tien of vijftien jaar resultaat opleveren. Dat vergt moed, maar op dit vlak kan je geen kortetermijnvisie aanhouden, benadrukt Zariouhi. “Binnen 25 jaar zijn we met tien miljard mensen. Dat is niet lang meer. Hoe zal de planeet er dan uitzien? Die vragen doen me nadenken, als industrieel, als ouder, als burger.”

Een nieuw evenwicht

Een verandering in onze consumptie is onvermijdelijk: een kilo vlees stoot 70 kilogram broeikasgassen uit, een kilo kaas minder dan de helft, plantaardige producten minder dan een kilogram. “In het westen gaan we de vleesconsumptie moeten reduceren. Je kan geen twee keer per dag vlees blijven eten, gezond is dat ook niet. Je hebt wel proteïnen van goede kwaliteit nodig – en zuivel levert uitstekende eiwitten tegen een betaalbare prijs.”

Daarnaast moeten we onze plantaardige consumptie verhogen, naar een nieuw evenwicht. “Het bewustzijn neemt toe: zowat 40% van de Belgen noemt zich flexitariër. Mensen stoppen niet met vlees, maar ze verminderen wel. Wij kunnen hen begeleiden in deze beweging. We stellen zuivel en plantaardig niet tegenover elkaar, we hebben beide nodig. We hebben een belangrijk assortiment fruitproducten en we produceren plantaardige kaas, zowel onder onze bekende merken als Boursin en Mini Babybel of La Vache Qui Rit, als onder het 100% plantaardige merk Nurishh.”

Duurzame melk

Bel ziet twee grote assen van vooruitgang. In zuivel moet de manier van produceren radicaal veranderen, om de ecologische voetafdruk van melk te verkleinen. “We werken met onze melkproducenten aan programma’s op de lange termijn, met lokaal veevoer uit regeneratieve landbouw in plaats van soja uit Brazilië. Dat kan wat duurder zijn, maar als je in Europa een duurzame melk wil produceren die de planeet respecteert, dan moet je accepteren om daar de prijs voor te betalen.”

Het bedrijf garandeert producenten een betere melkprijs, om hen een fatsoenlijk inkomen te bieden. “We hebben concurrenten, maar we zijn overtuigd dat dit is wat we moeten doen, samen met onze leveranciers en retailpartners. De race naar de goedkoopste melk is niet redelijk. Anders hebben we straks geen melk meer, en moeten we melkpoeder invoeren van de andere kant van de planeet.”

Technologische doorbraak

Daarnaast wil Bel de uitbouw van zijn plantaardige divisie versnellen. “Plantaardige kaas is nog een recente categorie. We moeten toegeven dat de eerste generatie producten niet geweldig was qua smaakbeleving. De uitdaging is een kaas maken die niet enkel voor de overtuigde veganisten is bestemd: die aanvaarden een minder lekker smakende kaas, omdat ze toch geen zuivel zullen kopen. Maar we willen plantaardige kaas maken voor flexitariërs. We hebben al plantaardige Boursin en Babybel gelanceerd, maar onze overtuiging is dat een technologische doorbraak nodig is om te slagen.”

Bel investeert onder andere in de Amerikaanse startup Climax Foods, die een database heeft opgesteld van alle proteïnen die in de natuur beschikbaar zijn – meer dan tienduizend in totaal. “Ze zetten AI in om die moleculen te combineren en er een plantaardige kaas van te maken. In Californië hebben ze een eerste plantaardige blauwe kaas gemaakt: chefs haalden ‘m er in een blinde smaaktest niet uit. Hij staat nu op de kaart van een sterrenrestaurant.”

Wereldbeweging

Een tweede piste is precisiefermentatie: je kan in het labo caseïne produceren zonder dat er een koe aan te pas komt. “Onder het merk Nurishh hebben we in de VS een roomkaasalternatief op de markt gebracht waaraan je niet proeft of het echte zuivel is: het is immers dezelfde molecule. We testen, we investeren in onderzoek en ontwikkeling, we gaan er komen. De plantaardige kazen van morgen zullen veel lekkerder zijn dan die van vandaag. Dat gaat de overstap van dierlijk naar plantaardig versnellen.”

In België vertegenwoordigen plantaardige kazen amper 1 à 2% van de markt. Morgen wordt dat veel meer als het aanbod verbetert en uitbreidt. Maar geen enkel bedrijf of land kan dit alleen, beseft Zariouhi. “We moeten een wereldbeweging op gang brengen. Kijk naar de automobielindustrie: de elektrificatie is een wereldwijde beweging. Zo moet het ook in de voeding gaan, met industrieleiders, retailers, regeringen. We hebben geen tijd meer, we hebben maar één planeet. Ik wil niet dat mijn kinderen een onleefbare planeet erven.”

Niet te stoppen

Of het onze gesprekspartner niet verontrust dat de tijdsgeest nu wat lijkt tegen te werken? “Nee: de samenleving heeft het al begrepen, de verandering vindt al plaats. Mensen eten al wat minder vlees en meer plantaardig. Die burgerbeweging is krachtig en niet te stoppen. Ook retailers zijn mee in het verhaal, ze hebben heldere duurzaamheidsstrategieën, ondanks de realiteit van de koopkracht en de inflatie.”

Strijden tegen voedselverspilling is één manier om voeding haar waarde terug te geven, geeft Zariouhi nog mee. “De portie is een belangrijk middel in strijd tegen verspilling. We moeten elke gram consumeren. Van een Mini Babybel gooi je niets weg.” Ook al veroorzaakt de portieverpakking meer afval? “Aluminium is recycleerbaar en het gewicht van een portieverpakking is minder dan een haar. Maar we nemen onze verantwoordelijkheid. De groep werkt nu aan papieren porties. Binnen enkele jaren komen ze op de markt.”

Kortom: we spraken met een optimist. “Ik geloof niet in mirakels, maar wel in het menselijke genie. Er is actie van miljoenen mensen nodig. En onze kinderen begrijpen het al: ze vinden het bijvoorbeeld ondenkbaar om nog wegwerpplasticflessen te gebruiken.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN