Izy Coffee wil in “no time” de grootste koffieketen in West-Europa worden. Groter zelfs dan Starbucks en Costa. Daar is de Izegemse start-up van overtuigd: “Er zijn nog zo ontzettend veel opportuniteiten in de markt.”
“Waar geen Belgische koffiebar zich waagt”
Het is een grove misvatting dat de Belgische koffiemarkt verzadigd is, steekt Bart Buyse, oprichter van Izy Coffee, van wal. Meer zelfs, de Belgische markt is onderontwikkeld. Belgen zijn de achtste grootste koffiedrinkers ter wereld, maar het aantal koffiezaken per capita is blijven steken op het niveau van Moldavië. “Er zijn echt zoveel kansen in die markt”, besefte Buyse op wereldreis met zijn gezin.
Bart Buyse klinkt niet als een typische West-Vlaamse ondernemer. De bebaarde barista (baardista?) ziet er ook zo niet uit. “Ik houd wel van een beetje choqueren. Toen ik startte met een koffietruck aan het station van Izegem, voor de weinige pendelaars, vertelde ik ook al aan iedereen over mijn plannen om de grootste koffieketen van West-Europa te worden.” Toch was dat meteen het idee: de voormalige internationale topmanager bij Lufthansa stelde een business- en financieringsplan op met het oog op marktdominantie, zonder ooit een kop koffie te hebben gedronken.
Zo overtuigd van het potentieel, volgde hij een opleiding tot barista en nog geen vier jaar na de start met 50.000 euro heeft Izy Coffee nu tien shops in Vlaanderen. “Op locaties waar geen Belgische koffiebar zich aan durft wagen: naast de Starbucksen en Dunkin (Donuts)”, merkt Buyse op. Wie de keten zo bereikt, hangt af van de locatie. In Antwerpen komen ruwweg de helft toeristen en de helft shoppers. Ook bij 15- tot 25-jarigen, die erg gevoelig zijn voor sociale media, is de keten in trek.
“Je hebt een ecosysteem nodig”
Ook ongewoon is het marketingbudget: nul euro. De locaties zijn een uithangbord op zich, sociale media was vooral in het begin belangrijk en nu gaat Izy Coffee steeds meer lucratieve samenwerkingen aan met “lokale merken uit de start-upscène”. “Het is geen ‘rocket science’: je zal me nooit horen zeggen dat ik het wiel uitvind, maar voor de foodservicebranche is het een nieuwe aanpak”, zegt Buyse.
De koffieketen is een grote klant voor frisdrankmerk Ritchie, maar er zijn ook samenwerkingen met verschillende veganistische patisseriebakkers. “Partnerships zijn de toekomst, je hebt een ecosysteem nodig. Zij groeien in onze slipstream, terwijl de partners voor ons een extra bron van inkomsten vormen. Elke dag ontdekken we nog nieuwe inkomstenbronnen, ons businessmodel evolueert iedere dag.”
Elke maand tien openingen
Tegen het eind van dit jaar krijgt Izy Coffee er nog zes shops bij. Dan is er een goeie Vlaamse vertegenwoordiging en trekt de koffieketen volgend jaar naar Brussel, Wallonië en wellicht zelfs Frankrijk. “De helft van de klanten in Kortrijk in het weekend komt nu al uit Rijsel. Als een olievlek dein je dan uit naar Maastricht, Luxemburg, en zo verder. Als er tractie is in Luxemburg, komt Duitsland in zicht. Begin 2024 willen we maandelijks tien openingen.”
Geografische spreiding is op dit moment de marketingstrategie van Izy Coffee, maar vanaf een bepaalde grootte moet daar wel formele marketing bij komen. “Ik wil de eerste in foodservice zijn die op TV reclame maakt. Als West-Europese speler hebben we een voordeel op de Europese markt. Alle Starbucksmedewerkers in Gent hebben bijvoorbeeld al bij ons gesolliciteerd.”
Op de RetailDetail Day op 22 september, de jaarlijkse afspraak voor alle marketingmanagers uit de retailwereld, deelt Bart Buyse het podium met Karl Lechat (Lucien), Geert Coolman (Lab9), Sofie Geyskens en David Winkels (Maasmechelen Village) en vele anderen.