IzyCoffee gaf vorig jaar zowel de omzet en nettowinst, maar ook de schuldenberg, een dubbelcijferige boost. De West-Vlaamse koffieketen blijft vast van plan een “pan-Europese koffiegrootmacht” te worden.
Vier nieuwe koffiebars
IzyCoffee-oprichter Bart Buyse bestormde de koffiemarkt boordevol vol ambitie. Wat in 2018 begon met een mobiele koffietruck aan het station van Izegem, zou de Europese Costa of Starbucks worden. Vandaag is de formule al de grootste Belgische koffieketen, met ook in 2023 spectaculaire groei.
De omzet klokte vorig jaar af op 2,58 miljoen euro, tegenover 1,83 miljoen euro een jaar eerder. Zowel de bedrijfswinst (103.831 euro) als de nettowinst verdubbelden (68.679 euro), goed voor een EBITDA-marge van 11,5%. Aangezien de keten nog vier nieuwe koffiebars opende, wat het totaal op 17 bracht, neemt IzyCoffee tegelijk een quasi-verdubbeling van de schulden (meer dan 2 miljoen euro) voor lief.
Naar de 5 miljoen euro
“Het loopt geweldig”, geeft Buyse toelichting op LinkedIn. “We beseffen dat we de kameel zijn en niet de eenhoorn. We zijn stevig geworteld in de echte wereld en zijn op zoek naar blijvend succes in plaats van een snelle exit. In opeenvolgende financiële rondes proberen we onze aanwezigheid in tal van markten te vergroten en openen we in een relatief gezond tempo nieuwe IzyCoffee-winkels.”
Ook dit jaar was er, in de periode tot augustus, al bijna een verdubbeling van de omzet. “Dat betekent dat we normaal gesproken zeer binnenkort een jaaromzet van 5 miljoen euro zullen bereiken”, aldus de topman.