IzyCoffee lanceert een nieuwe financieringsronde van maar liefst 3,3 miljoen euro. De koffieketen wil tegen eind 2025 doorgroeien naar 38 vestigingen, zowel in België als daarbuiten.
Groei door alternatieve financiering
Wat begon als een koffietruck in Izegem, is in zes jaar tijd uitgegroeid tot een keten van 22 vestigingen. De omzet van IzyCoffee steeg in 2024 bovendien met bijna 80% naar 4,5 miljoen euro, terwijl de EBITDA-marge verbeterde van 11,5% in 2023 naar meer dan 15% in 2024. Een belangrijk deel van die groei heeft IzyCoffee gerealiseerd dankzij alternatieve financieringsmethoden, waaronder al meerdere crowdfundingcampagnes.
De eerste campagne in 2019 leverde 150.000 euro op, waarmee de keten twee nieuwe locaties kon openen. Met latere campagnes, waaronder 350.000 euro in 2021 en 500.000 euro in 2023, werden onder andere de opening van koffiebars op de Meir in Antwerpen en de Lange Munt in Gent mogelijk gemaakt.
Focus op “triple A-locaties”
Vandaag zoekt de West-Vlaamse keten meer middelen dan ooit: de nieuwste financieringsronde, gelanceerd op 17 december 2024, heeft als doel 1 miljoen euro op te halen via Winwinner. Die fondsen dienen als hefboom om aanvullende financiering te verkrijgen van zowel KBC als PMV, met een totale doelstelling van 3,3 miljoen euro.
Het kapitaal zal worden ingezet voor de opening van 16 nieuwe panden in 2025, in Belgische maar ook enkele buitenlandse steden. IzyCoffee richt zich daarbij uitsluitend op flagshipstores op drukbezochte locaties. Volgens het management is het haalbaar om op dergelijke locaties tijdens piekdagen tussen de 500 en 1.000 kopjes koffie te verkopen.