RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jamin vindt weg omhoog terug

icon
Food17 mei, 2016

Jamin heeft de weg omhoog gevonden. De snoepformule leek het niet te gaan redden, maar de franchisehouders groeien vandaag weer met vijf tot tien procent.

 

Snoepmarkt krimpt langzaam

Snoepwinkel Jamin is een van die Nederlandse formules met een rijke historie. Cornelis Jamin, een Rotterdamse bakker, opende in 1883 een suikerwerkfabriekje dat uitgroeide tot een snoepimperium, dat op het hoogtepunt zeshonderd Nederlandse winkels telde.Maar de winkelstraten zijn sindsdien grondig veranderd. Van de ooit zeshonderd Jamin winkels zijn er nu negentig over. Dit komt deels omdat de snoepmarkt al jaren langzaam afneemt.

 

Ook met Jamin zelf ging het matig. Na een tijdelijk faillissement in 1985 kwam het bedrijf in handen van Ahold, er waren wat private equity-investeerders en er werden zelfs pogingen gedaan om ook sigaretten en wijn te verkopen, maar zonder succes. 

 

In 2010 was het de beurt aan ondernemer Kees Hermans (65). Hermans benoemde vorig jaar Maarten Steinkamp (54) als general manager van Jamin. Beide ondernemers bezitten samen ook de Multivlaai-keten. Ze kennen elkaar uit de muziekindustrie, waar ze directiefuncties hadden bij respectievelijk EMI Music International en BMG SONY Music.

 

Altijd iets nieuws en iets verrassends brengen

“Eigenlijk was het ons werk om artiesten beroemd en populair te maken. Het klinkt misschien gek, maar bij snoep werkt het net zo. Alles begint bij het liedje. Als het liedje niet klopt, wordt het nooit een hit”, vertelt general manager Maarten Steinkamp in de Volkskrant.

En de liedjes klopten niet bij Jamin, stelde Hermans vast. “Je kwam hier precies hetzelfde tegen als in de supermarkt – Twix, Snickers, colaflesjes – maar dan duurder. Wij hebben nu eenmaal niet de inkoopkracht van Albert Heijn. Bovendien werken wij met franchisenemers die ook een marge moeten overhouden. Jamin was een beetje identiteitsloos geworden.”

 

“Terwijl je je juist in een snoepwinkel als een kind in een snoepwinkel moet voelen. Er moet altijd iets nieuws zijn, altijd iets verrassends, altijd iets vreemds, werd het devies. Snoep dat nergens anders te koop is”, aldus Steinkamp.

 

YouTube en vloggers

Aan klassieke reclames geeft het bedrijf nauwelijks geld uit – deels vanwege het budget, maar vooral vanwege de regels aangaande kindermarketing. Toch krijgt Jamin veel media-aandacht. Een aantal onder kinderen zeer populaire YouTube-sterren en vloggers willlen graag filmpjes maken met vreemd snoep.

 

“Wij betalen vloggers nooit”, zegt Steinkamp in het artikel, “tenzij we echt een samenwerking aangaan”. Zoals met Djamila, een vlogster wiens filmpjes geregeld een miljoen keer worden bekeken. Zij heeft een speciaal ijsje ontworpen voor Jamin: de Djamila-Twizzl. “Dan betalen we natuurlijk gewoon een honorarium, maar voor de rest sturen wij samples op. Zie het als een cd die je laat recenseren. Ons snoep wordt ook wel eens met de grond gelijk gemaakt.”

 

Jamin: de formule

Franchiseformule Jamin telt momenteel negentig vestigingen in Nederland en heeft een jaaromzet van rond 40 miljoen euro. De snoepketen opende vorig jaar de eerste winkels in een nieuw jasje. De vestigingen in het nieuwste concept zijn modern, kleurrijk en trendy ingericht en besteden veel aandacht aan routing en inrichting.

 

De winkels hebben direct aan het begin een schepsnoepwand en silo’s met snoep tot aan het plafond. Ook de lollyboom is een vast onderdeel van de winkel.

 

De nieuwe strategie van Jamin lijkt alvast te werken: “Sinds twee jaar gaat het echt goed. Al onze franchisehouders hebben groeicijfers van tussen de vijf en tien procent. Dat is in de huidige winkelstraat echt een prestatie.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food9 mei, 2025
    Auchan herstructureert in Spanje: 25 Alcampo-winkels moeten dicht

    De Franse groep Auchan zet het mes in zijn Spaanse dochterketen: 25 Alcampo-supermarkten gaan dicht en meer dan 700 banen staan op de tocht. Shoppers verkiezen kleinere gemakswinkels, zegt de retailer.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Lidl plant 80 nieuwe Belgische supermarkten tegen 2038

    De bouw van een nieuw distributiecentrum in Herentals ondersteunt de ambitieuze groeiplannen van Lidl in België: aan een ritme van zes winkelopeningen per jaar komen er tegen 2038 netto 80 winkels bij.

  • icon
    Food9 mei, 2025
    Akkoord over zondagsopening lijkt nog ver weg bij Carrefour

    Onderhandelingen bij Carrefour over de opening van 81 filialen op zondagochtend, verlopen stroef. De vakbonden verkiezen gelijke voorwaarden voor alle geïntegreerde supermarktketens, maar een sectorakkoord is weinig waarschijnlijk.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN