Dat komt naar voren uit het Versrapport dat jaarlijks door onderzoeksbureau GfK in samenwerking met Foodmagazine wordt geproduceerd. De eerste plaats van Lidl in agf wordt door de discounter al enkele jaren op grote schaal gebruikt in de marketing, tot grote irritatie van de concurrentie. Lidl is mede hierdoor de snelstgroeiende supermarktformule van Nederland. Dusdanig dat marktleider Albert Heijn afgelopen week een prijsoffensief opende om de afvloeiing van klanten naar Lidl te stoppen.
Jan Linders is vooral actief in Limburg, Brabant en Gelderland. De formule krijgt voor het vierde jaar op rij het hoogste gemiddelde rapportcijfer voor de afdelingen brood, vlees en agf. De keten is recent weer winstgevend geworden en is bezig met een grote operatie alle winkels te moderniseren. Een andere vooral regionaal opererende keten, Emté, wordt door klanten het hoogst gewaardeerd op het gebied van brood en vlees. De dochter van het beursgenoteerde Sligro-concern krijgt echter een aanzienlijk lager cijfer voor de agf-afdeling, waardoor het de eerste plek op de ranglijst misloopt.
De grote winkels van Albert Heijn, de AH XL-supermarkten, eindigen op de derde plaats in het Versrapport. Opvallend is dat de reguliere supermarkten de top-10 dreigen uit te vallen. Ook interessant is dat Jumbo inmiddels een hoger rapportcijfer scoort dan zowel de reguliere AH-winkels als de supermarkten van de overgenomen C1000-keten.