In het weekblad Trends argumenteert RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck dat er te veel winkels zijn in België en dat de traditionele retail ten dode is opgeschreven. Hij adviseert Colruyt en Jumbo om de krachten te bundelen.
“Het rioolputje van Europa”
Aan de hand van zes stellingen legt Jorg Snoeck in het artikel uit hoe retailers zichzelf moeten heruitvinden. Hij toont aan hoe de technologiebedrijven een voorsprong nemen en het retailmodel omverwerpen. Europa wordt het strijdtoneel tussen Chinese en Amerikaanse giganten, en “voor Amazon is België een beetje het rioolputje van Europa.”
Het model van de laagsteprijsgarantie heeft volgens hem zijn beste tijd wel gehad. De supermarkt zal niet verdwijnen, maar moet meer inzetten op menselijke interactie en persoonlijke service: winkels worden ontmoetingsplaatsen. Ook hypermarkten hebben een toekomst, als ze zich transformeren tot een ‘mercado’-concept, waarbij ze winkelruimte onderverhuren aan marktstandjes, eetkraampjes en specialisten.
Hoewel er te veel winkels zijn in België, ziet hij nog wel mogelijkheden voor een nieuwkomer als Jumbo. Dat bedrijf is een commerciële en logistieke machine en profiteert van een gunstiger fiscaliteit en regelgeving in Nederland. Volgens Snoeck zou het dan ook logisch zijn als Jumbo en Colruyt zouden samengaan: ze hebben gelijkaardige formules en structuren en ze zijn te klein in vergelijking met de grote retailers en techbedrijven. “Samen zouden ze een grotere vuist kunnen maken. Maar ik denk dat de families Van Eerd en Colruyt elk nog een tijd te verknocht gaan zijn aan hun bedrijven.”
Het volledige artikel kan je lezen in het weekblad Trends van 27 september.