De Belgische winkels van Jumbo weten vooral klanten aan te trekken van uitgesproken prijsspelers zoals Albert Heijn, Aldi, Colruyt en Lidl. Dat blijkt uit een bezoekersanalyse rond zes vestigingen van de Nederlandse keten.
Nummer zesendertig
Woensdagochtend opende Jumbo zijn zesendertigste Belgische vestiging, in Maldegem. Het is de negende winkel voor de retailer in Oost-Vlaanderen. De 2.200 m² grote supermarkt stelt tachtig mensen tewerk en wordt uitgebaat door ondernemer Danijel Vidovic, die ook in Zelzate een Jumbo-supermarkt runt. In Maldegem concurreert Jumbo met zowat iedereen: van Aldi en Lidl over Colruyt tot Delhaize, Spar en Albert Heijn.
Hoe gaat het intussen met de Nederlandse supermarktketen? Volgens Jumbo-topman Ton van Veen boeken de Belgische supermarkten van de keten een groei met dubbele cijfers, veel harder dan het marktgemiddelde, ook al zijn Vlaamse consumenten vrij loyaal aan hun supermarkt en switchen ze dus niet makkelijk. Maar waar komt die groei vandaan?
Prijsimago dringt langzaam door
Databedrijf Accurat analyseerde de bezoekersstromen rond zes winkels die Jumbo in 2023 opende: Antwerpen, Bilzen, Lier, Middelkerke, Oudenaarde en Tessenderlo. Het bedrijf keek naar de evoluties in de tien dichtstbijzijnde concurrenten rond elke winkel, zestig winkels in totaal dus.
Twee tot vier maanden na de opening haalden de zes nieuwe Jumbo-winkels 15,6% lokaal bezoekaandeel – wat, voor alle duidelijkheid, niet hetzelfde is als omzetaandeel. Na acht maanden stijgt dat aandeel naar 16,4%. Ongeveer twee derden van de bezoeken komt van klanten van goedkopere winkels (Lidl, Aldi, Colruyt en Albert Heijn): zij verliezen ongeveer tien procentpunten lokaal bezoekaandeel.
Retailers als Carrefour, Delhaize, Spar en Okay verliezen slechts zes procentpunten. Wel is het zo dat de prijsspelers relatief het meest verliezen in de zes tot acht maanden na de referentieperiode. Dit kan erop wijzen dat de waardepropositie van Jumbo met zijn lage prijzen langzaam doordringt tot de Belgische consument.