Na 2024 zal Jumbo niet langer hoofdsponsor zijn van de gelijknamige wieler- en schaatsploegen. De supermarktketen, die zich met grote uitdagingen geconfronteerd ziet, herbekijkt het sponsorbeleid.
“Kijken naar positionering”
Eind 2024 stopt Jumbo als hoofdsponsor van de succesvolle wielerploeg Jumbo-Visma. Ook uit het schaatsen trekt de retailer zich terug als hoofdsponsor, meldt de NOS op basis van interne bronnen. De supermarktketen heeft de beslissing al eind 2022 meegedeeld aan de betrokken ploegen.
“Op dit moment kijken we naar onze positionering”, bevestigt een woordvoerder van Jumbo aan de NOS. “Daarbij kijken we ook of ons sponsorbeleid nog aansluit bij onze visie en ambities én de behoeftes van onze klant.” Mogelijk gaat het bedrijf nog wel verder in de sport, maar niet als hoofdsponsor.
Moeilijke periode
Als een grote verrassing komt de beslissing van Jumbo niet: het supermarktbedrijf beleeft immers een moeilijke periode. Vorig jaar moest topman Frits van Eerd een stap opzij zetten omdat hij verdacht wordt in een fraudezaak met betrekking tot racesponsoring. Zijn vader Karel van Eerd overleed in december.
Ook zakelijk gaat het Jumbo niet voor de wind: de expansie naar België verloopt moeizamer dan verwacht en kost de retailer handenvol geld. Op de Nederlandse thuismarkt staat het marktaandeel onder druk. In 2022 hield de supermarktgroep op een omzet van meer dan tien miljard een nettowinst van amper tachtig miljoen euro over. De nieuwe topman Ton van Veen, voormalig financieel directeur van het bedrijf, zal nu orde op zaken moeten stellen.