Ook C1000 kende nog groei
In totaal boekte Jumbo met de supermarkten onder die formule 3,2 miljard euro omzet. De al bestaande winkels van Jumbo zagen hun omzet met 2,7 procent toenemen, wat meer dan het dubbele van de marktgroei voor Nederlandse supermarkten is. Volgens Jumbo ligt die immers op 1,2 procent. Volgens de keten boeken naar Jumbo omgebouwde supermarkten een omzetplus van gemiddeld 15 procent; veel meer dan de onderneming had verwacht.
Ook de overgebleven C1000-winkels kenden een goed jaar: de te verdwijnen supermarktketen zag de omzet toch nog met 1,3 procent toenemen. Jumbo en C1000 hebben samen een marktaandeel van 21,7 procent, waarmee het concern de nummer twee is in Nederland op het vlak van marktaandeel, achter marktleider Albert Heijn. Dit jaar moeten meer dan honderd winkels worden omgebouwd naar de Jumbo-formule, waarmee 2013 opnieuw een jaar wordt met een grote ombouwoperatie.
‘Grootste supermarkt van Nederland’ in Breda op komst
Een andere uitdaging voor Jumbo is de opening van een zesduizend vierkante meter grote supermarkt in Breda. Die moet de grootste van Nederland worden, met een invulling die vernieuwend is voor Nederland. De familie Van Eerd is voor inspiratie onder meer op reis geweest naar de Verenigde Staten en Australië.
In een toelichting op de jaarresultaten stelt directeur Frits van Eerd dat het dalende consumentenvertrouwen en de teruglopende koopkracht een beheersbare kostenstructuur daarbij essentieel maken.