De Nederlandse supermarktketen Jumbo zal naar België komen met grote, ‘Foodmarkt-achtige’ winkels. Dat heeft topman Frits van Eerd gezegd op een presentatie voor Jumbo-ondernemers.
Horeca-elementen
Er was geen pers aanwezig op de presentatie, maar het Nederlandse vakblad Distrifood sprokkelde reacties bij aanwezige ondernemers. De CEO sprak er onder andere over de nakende introductie van Jumbo in België. Wat duidelijk wordt, is dat de locaties waarvoor de contracten op tafel liggen een oppervlakte hebben die bestemd is voor Foodmarkt-achtige winkels. Ook benadrukte topman van Eerd volgens de aanwezigen dat de start van Jumbo in België allesbepalend is voor het buitenlandse avontuur. “Mocht het onverhoopt niet goed gaan met de eerste winkels, stopt Jumbo er mee in België.” Van Eerd zei “dat hij niet wil trekken aan een dood paard.”
Jumbo Foodmarkt is een formule van grote supermarkten die horeca-elementen combineren met retail: de winkel heeft een restaurant en verkoopt aan toonbanken ook warme bereidingen om mee te nemen. De eerste vestiging opende in maart 2013 in Breda. Intussen heeft de retailer vijf vestigingen van deze formule: naast Breda ook in Amsterdam, Veghel, Groningen en Leidsche Rijn. Daarnaast ontwikkelde Jumbo ook de kleinere stadsformule Jumbo City, gemakswinkels die ook sterk inzetten op maaltijden. Met de overname van restaurantketen La Place haalde het bedrijf flink wat horeca-knowhow in huis.