Ook in de supermarkten van Jumbo ontstaan lege plekken in de rekken, door prijsdiscussies met onder andere Bonduelle en Coca-Cola. Leveranciers misbruiken het argument van inflatie om hun marges te verhogen, zegt de retailer.
“Nooit eerder meegemaakt”
Vorige maand raakte al bekend dat producten van Kellogg’s en Pringles niet meer verkrijgbaar zijn in de winkels en de webshop van de Nederlandse supermarktketen. Nu blijkt dat Jumbo met wel meer merkfabrikanten meningsverschillen uitvecht over gevraagde prijsverhogingen: onder andere producten van Bonduelle, Coca-Cola en Kühne ontbreken in de schappen. “Ik heb dit niet eerder zo meegemaakt”, reageert een supermarkteigenaar tegenover Distrifood. Volgens de ondernemer had Jumbo ook onenigheid met Lotus Bakeries en PepsiCo, maar dat zou intussen achter de rug zijn.
De uitbater noemt de prijsstijgingen die fabrikanten willen “buitenproportioneel.” Vanuit het hoofdkantoor wil Jumbo enkel bevestigen dat er inderdaad prijsissues zijn met een klein aantal A-merkfabrikanten: “We zien ook dat er leveranciers zijn die het argument van inflatie gebruiken om hun marges te verhogen. Extra prijsverhogingen door leveranciers bovenop hun kostenstijgingen zijn onwenselijk omdat dit de inflatie onnodig verder aanwakkert”, aldus een woordvoerder.
Ook enkele huismerken ontbreken in de winkelrekken. Dat zou niets te maken hebben met inkoopconflicten, wel met tekorten aan grondstoffen en personeelscapaciteit.
Moeilijke onderhandelingen
Jumbo is lang niet de enige supermarktketen die moeilijke onderhandelingen voert met zijn leveranciers: de stijgende kosten voor onder andere grondstoffen, transport en energie nopen fabrikanten ertoe om tariefverhogingen te vragen. Supermarkten willen de prijsstijgingen zoveel mogelijk beperken. Dat leidt tot conflicten waarbij soms bestellingen of leveringen worden stopgezet.
Recent vocht bijvoorbeeld Colruyt een conflict uit met Nutella-producent Ferrero. Daar is intussen een akkoord, al heeft de Belgische discounter wel besloten om de kleinere 400 grams-potjes van Nutella definitief uit het assortiment te halen omdat de prijsdruk op die referentie te groot is – Albert Heijn verkoopt die potjes in België tegen Nederlandse prijzen. De Nederlandse marktleider van zijn kant lag weken in conflict met Nestlé, maar ook daar zijn de plooien intussen gladgestreken. Ook in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk ontstaan lege rekken door prijsdiscussies.