Jumbo en C1000 zullen in de toekomst meer dan de helft van hun omzet uit hun huismerk halen. De twee Nederlandse ketens moeten wel opletten dat ze hun klanten zo niet bruuskeren, zegt een analist van Rabobank.
Volgens Sebastiaan Schreijen zitten beide ketens momenteel amper aan een kwart inkomsten uit hun huismerken, maar heeft minstens Jumbo de keuze al gemaakt om door te groeien tot ongeveer de helft tegen 2025. Hij denkt dat Jumbo voldoende ruimte en middelen heeft om deze koerswijziging tot een goed einde te brengen.
Huismerken mogen niet ten koste gaan van de klant
De mijlpaal van 50% moet wel meteen het eindpunt zijn, aldus Schreijen in agd: “In Engeland zijn er ketens geweest met marktaandelen voor het huismerk van 65 procent en dat pikt de klant niet. Er moet keuze overblijven.”
Zoals Retaildetail eerder al meldde, zou de vooruitgang van de huismerken bij Jumbo en C1000 vooral ten koste gaan van de B-merken. A-merken onderscheiden zich door hun kwaliteit en trouwe “fan base”, waardoor supermarkten hen niet uit het aanbod kunnen schrappen. Voor B-merken ligt dat anders: als de huismerken groeien en de A-merken stagneren blijft er voor hen enkel de keuze: zich aanpassen of failliet gaan…