Supermarktketen Jumbo en brouwer Heineken leven in onmin met elkaar rond de levering van bier. Heineken zegt dat het momenteel de vraag niet kan volgen, maar volgens Jumbo houdt de brouwer met opzet kratten achter.
Juridische stappen
Voor Jumbo is de timing van de problemen uitermate ongeschikt, want het adverteert momenteel met een tweede krat Heineken voor de helft van de prijs. De supermarktketen heeft in verschillende kranten dan ook een nieuwe advertentie genomen om zich te excuseren bij de klant.
Heineken beweert dat het de vraag gewoon niet kan volgen, maar dat geloven ze niet bij Jumbo, dat dreigt met juridische stappen. “Heineken zegt geen bier te kunnen leveren om logistieke redenen, maar dat klinkt erg ongeloofwaardig”, zegt een advocaat van Jumbo tegen De Telegraaf. “Heineken wil invloed hebben op het prijsbeleid van Jumbo. Het is een klassiek voorbeeld van verticale prijsbinding en dat is volgens Nederlandse en Europese regels ten strengste verboden.” Die verticale prijsbinding kan volgens de advocaat leiden tot een boete van enkele miljoenen.
Bij Heineken ontkennen ze ondertussen de aantijgingen van Jumbo en zeggen ze samen met de supermarktketen op zoek te zijn naar een oplossing voor het probleem.