Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.
“De traditionele supermarkt verdwijnt”
Supermarkt en horeca zullen steeds verder versmelten, geloven de Nederlandse supermarktketen Jumbo en restaurantformule La Place. Na het faillissement van V&D in 2015 was La Place genoodzaakt meer dan de helft van alle vestigingen te sluiten. Het water stond de keten aan de lippen, maar de overname door de Jumbo-groep in 2016 opende weer nieuwe deuren. Voor beide partijen, klinkt het in een interview met Financieel Dagblad.
“We gaan versneld groeien”, laat La Place-topman Bart van den Nieuwenhof weten. De ketens willen samen immers vol inzetten op blurring: “De traditionele supermarkt verdwijnt. Het worden plekken waar mensen elkaar ontmoeten. We helpen om gezond en lekker te eten door hele keukens aan de winkels toe te voegen”, aldus Colette Cloosterman-Van Eerd van Jumbo.
In steeds meer Jumbo-supermarkten is al een assortiment van La Place te vinden. Het zijn bereide maaltijden en broodjes: “La Place wordt een huismerk voor Jumbo”, legt Cloosterman-Van Eerd uit. Liefst zou er in de supermarkten dan ook een restauratieruimte komen, waar mensen rustig kunnen zitten en eten. Dit is op veel plaatsen nog niet mogelijk, maar behoort wel tot de toekomstdromen.
La Place versnelt groei
Toekomstdromen zijn er overigens meer dan genoeg: de mogelijkheden voor La Place en Jumbo zijn volgens Van den Nieuwenhof “in principe eindeloos”. “Wij kunnen op 15 m² onze diensten aanbieden, maar ook op 1000 m².” “We openen nu ook winkels op locaties zonder parkeerplaatsen, zoals in binnensteden”, geeft Cloosterman-Van Eerd als voorbeeld bij Jumbo.
Concreet kijkt het tandem nu naar verdere groei langs autosnelwegen, maar ook naar treinstations, luchthavens, universiteiten en ziekenhuizen. De groep kocht vorig jaar ook al 18 AC-wegrestaurants, die het ombouwde naar La Place. Met de komst van Hudson’s Bay kreeg de restaurantketen er bovendien weer nieuwe stadswinkels in warenhuizen bij.
Ook internationaal wordt ingezet op expansie: in 2017 openden acht restaurants in het buitenland de deuren, waaronder in de Gare du Nord en de Gare de l’Est van Parijs. Vandaag is La Place zo al aanwezig in de Google-kantoren van San Francisco en New York, in de luchthavens van Bali en Toronto en in Parijs. De bedoeling is om met La Place over een drietal jaar drie à vier keer zo snel uit te breiden. Vooral op het gebied van vliegveldcatering ziet topman Van den Nieuwenhof de bal snel aan het rollen gaan. Openingen op de luchthavens van Seattle, Zurich en Madrid zijn momenteel in voorbereiding.