De Nederlandse supermarktketen Jumbo heeft naar eigen zeggen een goed eerste halfjaar achter de rug: de consumentenomzet steeg met meer dan 13% en ook de autonome omzetgroei was boven het marktgemiddelde.
Investering
De consumentenomzet klokte voor de eerste zes maanden af op 3,588 miljard euro, een groei van 13,4% ten opzichte van een jaar eerder. De autonome omzet steeg dan weer met 4%, wat ver boven het marktgemiddelde van 2,4% is.
“We zijn druk bezig onze organisatie te optimaliseren en verder te laten groeien. Hierbij focussen we ons op het nóg klantgerichter en slagvaardiger maken van de Jumbo-organisatie. Ook de investeringen in onze winkels en het online verkoopkanaal werpen hun vruchten af”, aldus CEO Frits van Eerd.
In de eerste zes maanden van het jaar vernieuwde Jumbo een dertigtal winkels en opende het nog eens honderd afhaalpunten, waardoor het totaal nu al boven 260 komt. Bovendien is het bedrijf gestart met de thuisbezorging van boodschappen. Dit jaar zal de supermarktketen meer dan 125 miljoen euro investeren.
11% groei bij La Place
Ook bij La Place, dat sinds het faillissement van V&D in handen is van Jumbo, zijn de resultaten positief. De vergelijkbare omzet groeide er met 11% en er werden zes nieuwe locaties geopend in Nederland. Twee restaurants in Duitsland maakten een doorstart.
“We zijn er trots op dat La Place in zo’n korte tijd een volwaardig zelfstandige organisatie heeft opgebouwd. De resultaten van La Place zijn volledig in lijn met de vooraf ingeschatte verwachtingen. Ook de synergie tussen La Place en Jumbo wordt steeds meer zichtbaar”, aldus Van Eerd.