Supermarktketen Jumbo werkt aan een herstelplan om de marges weer op te krikken. Die zijn de voorbije maanden steeds meer onder druk komen te staan door hogere grondstofprijzen en toenemende concurrentie.
Nieuwe, lucratieve producten
Vooral de franchisenemers maken zich zorgen om de marges. Daarom beloofde de keten in een overleg met de franchisers werk te maken van een “margeherstelplan dat tot procentueel margeherstel leidt richting jaareinde.” In een interne memo, waarop Distrifood de hand kon leggen, staat verder dat de “introductie van nieuwe, innovatieve artikelen met een hogere marge en de optimalisatie van promoties” deel uitmaken van het plan. Mede door de coronacrisis zagen de Jumbo-winkels de omzet het afgelopen jaar wel fors stijgen. Daardoor is de winstmarge in absolute cijfers op peil gebleven, ook al is de procentuele marge gedaald.
De Nederlandse supermarktketen schrijft de (procentueel) lagere marges toe aan de stijgende promotiedruk bij de concurrentie en de hogere grondstofprijzen. In Nederland hanteert Jumbo een laagsteprijsgarantie, waardoor de keten direct moet reageren op acties van andere retailers. De stijgende grondstofprijzen zijn dan weer een algemeen probleem, waar heel de sector mee te kampen heeft. “Vooral suiker en palmolie zijn momenteel erg prijzig. En de markt is terughoudend met het verhogen van de prijzen”, stelt Jumbo in de memo.
Op een vraag of het plan om de marges te vergroten ook in België zou worden geïmplementeerd, kreeg onze redactie vooralsnog geen antwoord. Ter herinnering: in België heeft Jumbo géén laagsteprijsgarantie, maar de marges worden ook op de Belgische markt steeds kleiner door de duurdere grondstoffen.